dinsdag 17 september 2013

Over molentjes en dieren

Een paar dagen geleden liet ik blokjes zien, daar maakte ik molentjes van:



Pers je naadjes steeds achter het lapje dat uit één stuk bestaat, dan kan je het midden uiteindelijk open trekken.


Voor de randen waren stroken met blokjes nodig.

En dan in elkaar zetten:


oh, wacht... Ik heb de belangrijkste stof nog niet laten zien, LOL
 

En om de gepatchte strook nou netjes aan die lange strook met dierenprint te krijgen zoek je het midden van die stof, en daarna nogmaals het midden... Maar let bij die 2e verdeling op dat je een naadtoeslagje uit laat steken:

Als je op deze manier vouwt, dan vallen de vouwtjes precies gelijk met de naadjes tussen de blokken. Speld die naadjes op de vouwtjes en verdeel het verschil gelijkmatig, als er al verschil is, natuurlijk ;-)


Nou dan de stroken aan elkaar naaien en de randen er langs zetten (ook hier weer middens zoeken en de ruimte daar tussen steeds in gelijke delen verdelen)

Als ik het zelf had bedacht, dan had ik waarschijnlijk de bovenste strook wat breder gemaakt en de onderste strook van de dierenprint iets smaller (maar niet even breed!), maar ik bedacht het niet zelf, ik gebruikte dit patroonkaarttje:

(het kaartje is zo groot als een ansicht en het patroon staat achterop)
Leuk hè, deze is gemaakt met die geweldige olifantenprint, die ik ooit gebruikte voor een wikkelrok.

Nu de top sandwichen en quilten!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Merel, wat geinig een patroon op zo'n kaartje!Leuk idee voor een kinderquilt. Groetjes Adri.