zondag 1 februari 2015

Over blok 2 van het BLOM 2015

Bij blok 2 van BLOM 2015: Creating rainbows schuiven we een kleur door, rood valt af en limegroen komt er bij. (Niet getreurd, rood komt aan het eind weer in beeld. Stop de restjes van dit lapje dus voorlopig nog even niet in de restenmand!)

voor blok 2 gebruiken we dus deze stoffen:

Hiervan heb je nodig:

Gebruik naadtoeslag 7,5mm
Limegroen: 4 stuks 7,5x13,5cm, ik heb de stof zo gesneden dat de zigzag over de lengte loopt, kies wat je zelf het interessantst lijkt.
Wit: 1 stuk 7,5x7,5cm
Wit: 8 stuks 9x9cm indien je dezelfde techniek gebruikt die ik hier laat zien!
Oranjerood/oranje/geeloranje/geel per kleur: 2 stuks 9x9cm indien je dezelfde techniek gebruikt die ik hier laat zien!
Kijk hier voor het patroon (mallen)

Voor HST (Half Square Triangles) reken je normaliter 1cm extra bij de snijmaat voor een normaal vierkant. Ik neem nog een halve cm extra en snijd na het naaien en persen van de naadjes de HST netjes uit. (daarom kom ik dus op snijmaat 9cm, zoals in bovenstaand schema)

Teken op de witte lapjes een diagonaal en naai langs beide zijden op een naadtoeslagje afstand. (je kunt op de foto zien dat ik het getekende lijntje volg met het 'voetjebreed'-lijntje op mijn extra brede boventransportvoet op mijn naaimachine.)


Knip over de getekende lijn de twee units los van elkaar. Pers de naad. Ik koos er in dit project voor om de meeste naadjes open te persen, zo valt wit achter wit en kleur achter kleur en heb je niet zo'n last van doorschijnende kleuren achter het wit.

Zoals ik net schreef is de unit (expres) iets te groot gemaakt. Ik kan deze vorm namelijk niet zo netjes maken, bij mij schuift het uiterste hoekje vaak een beetje bij het naaien. Daarom snijd ik nu de unit op maat:

Leg de liniaal met de diagonale lijn precies op de naailijn, zorg ervoor dat de 7,5 lijnen zowel horizontaal als verticaal ruim binnen de stof vallen (zoek de lijnen op de foto! er is hor. en vert. nog een klein randje stof over). Snijd de uitstekende stof weg (let op dat het liniaal niet schuift, door de naadjes glijdt hij nog makkelijker dan normaal!)

Draai de unit:

Leg de zojuist gesneden kanten precies gelijk met de 7,5 lijnen en snijd de overige twee kanten.

Als je deze snijd-handelingen over wilt slaan en je kan de units precies genoeg naar je zin naaien, dan kun je de vierkanten 8,5cm snijden. (dit geldt voor alle vierkanten die ik in bovenstaand lijstje op 9cm heb staan)

Een kwart van het blok. Ik heb er bij deze oranjerode stof op gelet dat alle rechthoekjes horizontaal liggen, omdat ik weet dat ik me eraan stoor als dat niet zo is. Sommige stoffen hebben subtiel een richting die je ineens opvalt als het 'gemixt' wordt gebruikt.


Naai vervolgens de vier hoekdelen in elkaar. Ik leg de lapjes zoals ze uiteindelijk moeten komen. Zo voorkom ik voor mezelf fouten. Als je goed kijkt kun je de delen ook steeds op dezelfde manier aan elkaar naaien en dan de onderste unit omkeren:


 Omdat ik de delen heb genaaid zoals ze moeten komen kan ik nu per blokje de blokjes losknippen. Als je heel goed kijk zie je dat ik de draadjes tussen de genaaide units van de zelfde kleur niet heb losgeknipt.

Zo kan ik meteen de volgende naad stikken zonder dat ik opnieuw hoef te kijken hoe het ook alweer in elkaar moet. Bij het openpersen van de naadjes knip ik die draadjes pas los.

Gelukkig houdt Rosie ook een oogje in het zeil, ze gaat er eens goed voor liggen :-)

De naadjes zijn opengeperst, nu kan ik de units tot een vierkantje naaien (die draadjes zitten hier dus nog ertussen)

Tot nu toe heb ik alle naadjes opengeperst, alleen bij het toevoegen van de groende delen vind ik het niet meer mooi vallen als je daar de naadjes openperst. Daarom heb ik de naden achter de groene lapjes geperst bij deze laatste fase:
Naai vervolgens de onderdelen in rijen:

En de rijen aaneen.

Het tweede blok in de layout:


Een alternatieve layout die iets braver is:

Je plaatst hierbij de blokken met de klok mee op volgorde langs de rand van het vierkant, de vier blokken in het midden blijven leeg. (je mag dat stuk wit van mij uit één stuk maken, maar in het tekenprogramma wat ik gebruik is dat niet zo makkelijk te tekenen)

Veel plezier met blok 2!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

2 opmerkingen:

10ekequilt zei

Wat zal dit een vrolijke en kleurrijke quilt worden! Een genot om naar te kijken.
Groetjes 10eke

Anoniem zei

Duidelijke uitleg Merel, ziet er goed uit!
Groetjes Adri.