donderdag 29 augustus 2013

Over afwerken, de hangmouw aka tunnel

Heel regelmatig krijg ik de vraag hoe ik mijn quilts afwerk of hoe dat nou werkt zo'n bies erop zetten.

Nou dat afwerken is niet altijd hetzelfde, het Cat or Dollyquiltje van augustus 2013 werkte ik af met een onzichtbare bies. Dit is in het patroon uitgebreid beschreven met foto's. Maar meestal werk ik mijn quilts af met een volledig machinaal opgenaaide bies. Er zijn nog meer methodes, maar die gebruik ik zelf zelden tot nooit.

Wil je al mijn blogjes over biezen zien? Kijk hier:
voor de bies met nep-piping,
bies die niet eerst dubbel is geperst,
helemaal aan het eind van dit lange blogje voor de bies die extra gevuld diende te worden,
een meer traditionele bies maar wel geheel machinaal genaaid,
en als laatste de achterkant naar voren slaan als afwerking.
(en morgen geheel machinaal)

OK, omdat ik graag het vastnaaien van de hangmouw integreer in het proces van het opnaaien van de bies, laat ik dat eerst even zien:


Ik neem een reep stof van 20 cm breed (bij Catquiltjes is de strook 15cm, daar hoeft niet zo'n breed latje in). De strook is net zo lang als de bovenkant van de quilt, die netjes op maat is gesneden en klaar ligt voor de bies. Om dit af te meten leg ik de strook op de quilt en snijd hem precies gelijk (dus ik heb meestal geen idee hoeveel centimeters die strook is, LOL).

Aan beide korte kanten naai ik daar een naadje in, door ongeveer 1 cm weg te vouwen, en dan nogmaals dubbel (je ziet hierboven de 2 vouwen met roze lijntjes aangegeven) even stikken (dat hecht ik niet eens af, die uiteinden komen toch onder de bies!) vlak langs het ingevouwen randje.



Door deze naadjes wordt de hangmouw (ook wel tunnel genoemd) net 2 cm korter aan beide zijden dan de quilt. Dat is wat ik wil, want zo kan ik de quilt geheel onzichtbaar ophangen:

Door de tunnel schuif je een lat die 1 cm korter is dan de maat van de quilt. Deze lat steekt dus aan beide zijden van de tunnel 1,5 cm uit, maar net niet voorbij de quilt. In die 1,5 cm boor je een gaatje en daardoorheen schroef je de quilt tegen de muur! Voila, de quilt hangt, zonder dat je de ophangconstructie kan zien!



Pers nu een vouw in de tunnel over de lengte, goede kant buiten. Laat de twee onafgewerkte kanten één centimeter verspringen!


Leg nu de twee onafgewerkte kanten gelijk en laat de langste kant boven liggen. Zoek het midden van je quilt en het midden van de tunnel en speld die op elkaar. Alle onafgewerkte randen liggen gelijk.

De tunnel heeft met die ongelijke kanten wat ruimte om de lat er straks in te schuiven zonder dat de quilt aan de voorkant opbolt! Maar neem niet te veel ruimte, want anders komt de tunnel boven je quilt uit! De ruimte die je moet nemen hangt dus ook af van de maat (dikte) van je lat. De dikte van je lat zou ik weer aanpassen aan de afmetingen (en gewicht) van je quilt. De meeste van de quilts die ik hang, kunnen op een latje van 5 mm dik en 5 cm hoog, maar als de lengte van de lat erg groot wordt dan kies ik voor een latje dat 1 cm dik is en 7 cm hoog.

Speld vanuit het midden de tunnel vast, en zet de spelden haaks op de onafgewerkte kant.

Wanneer je de bies gaat vastnaaien naai je tegelijkertijd de tunnel mee vast. Pas op dat je niet over je spelden heen naait, maar trek ze vlak voor je naaimachinevoetje eruit.

Ik heb één keer meegemaakt dat een speld haaks verboog en in mijn spoelhuis terecht kwam, toen ik eroverheen naaide! Uiteraard was dit tijdens een workshop. Ik ben een hele tijd bezig geweest om de halve machine uit elkaar te halen om de boel netjes te verwijderen. Tevens zat er niets anders op dan een gat te knippen in het stuk wat ik aan het naaien was, omdat de boel werkelijk muurvast zat. 

Het is zo'n 12 jaar geleden gebeurd, maar ik weet het nog precies. Ik vind het een kleine moeite om die speld er op tijd uit te trekken, hij moet er toch een keer uit, LOL


Wow, dit is al een heel verhaal en dat slechts over de tunnel (en de speld) en wat een sááie foto's! Morgen laat ik zien hoe ik de bies geheel machinaal vast zet. Mijn magic tool is daarbij mijn grote vriend: het strijkijzer! Bereid je dus maar vast voor op nog een (grote) serie saaie foto's :-)
Oh ja, de foto's hiervoor zijn allemaal gemaakt tijdens het afbiezen van.... het Cat or Dollyquiltje van september 2013!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

Geen opmerkingen: