zondag 12 februari 2012

Over sterren en vlechten

Op de beurs kreeg ik een vraag over hoe ik dat nou deed met die sterpunten. Je kunt dat heel mooi lezen op het blog van Elizabeth, maar op deze foto kan je de stappen zien zoals ik het doe. Neem een vierkant van de printstof en snijd deze diagonaal door, met liniaal, dus recht, maar het hoeft niet precies van puntje tot puntje (maar ik zou niet overdrijven met de wonkyness).

Wat ik dan doe kan ik niet fotograferen (dan zou ik een handje extra nodig hebben), maar ik zal het proberen uit te leggen: Ik vouw op de diagonaal een randje terug voor de naadtoeslag en leg dan het lapje op het blauwe lapje waar ik hem hebben wil. Dit heeft twee voordelen, namelijk je kan zien hoe hij ongeveer gaat worden en je kan meteen even controleren of het lapje aan alle kanten over het ondergrondlapje heen ligt. Vouw nu het lapje open (de naadtoeslag blijft precies op zijn plaats liggen en de rest van het lapje komt met de verkeerde kant boven te liggen, zodat je het nu met een voetjebreed naadje langs de diagonaal kunt naaien.

Dan pers je het naadje even met je nagel plat en controleer je nogmaals of het lapje aan beide zijkanten over het blauwe lapje heen valt.

Snijd nu de uitstekende stukjes van het printje gelijk aan het blauwe lapje. Vouw dan (dit staat niet op de foto) het puntje weer even weg om het blauwe lapje af te knippen, want de stof hoeft natuurlijk niet dubbel te blijven. Dus even het blauwe lapje langs de naad wegknippen. 

Herhaal met de tweede punt. Je kunt steeds kiezen of je die tweede punt aan de linker of aan de rechterkant toevoegt. Zo kan je kiezen of je het eerste puntje wat verticaler of wat horizontaler wilt hebben. Wissel dat een beetje af voor een wonky effect.

Ik heb er ondertussen weer een paar sterren bij gemaakt :-)

Deze had ik ook mee op de beurs, maar hij hing een beetje in een hoekje. Het is nu nog een klein lapje, maar dit moet het gaan worden:
Uit het zelfde tijdschrift al het kerstboompje van een maand of wat geleden.

Een soort vlecht, nog 5 van deze paneeltjes en het is klaar :-) Dan de stroken aan de zijkanten. Verfrissend vind ik dat, die grote effen stukken erbij. Het geeft rust en je hebt een mooie ruimte om wat quiltwerk te plaatsen. Tijdens het naaien vraag ik me af hoe het zou zijn met een donkere achtergrond.... (zal ik er nog een maken? Ha ha, eerst deze maar eens af...)

Groetjes,


Merel

4 opmerkingen:

Annemieke zei

Dat ziet er erg leuk uit! Die sterretjes spreken mij wel aan en ik wil nog een dekentje voor een wiegje maken voor de kleine van mijn broer dus dat zou ik mooi kunnen combineren...

Shirley zei

Oeh ik ben gek op dit soort vlechtpatronen en ben gek op witte of bijna witte toevoegingen, geeft een frisheid die je aan de lente doet denken.

Johanna Zweden zei

Mooie blokken, zo eenvoudig en zo effectief
Zet de koffie maar vast klaar in maart, kom je winkel onveilig maken, grinnik
Fijne zondag groetjes Joke

Yvonne aka sommeke zei

Super uitleg over die sterren! Thx!
Maar de vlecht zie ik nog ni echt!
(wel in het boek)