zaterdag 25 juli 2015

Over pijpenkrullen en serpentines

Mijn projecten worden vaak met grote tussenpauzes gemaakt. Zelf vind ik dat niet zo'n punt. Ik houd er van om met veel verschillende dingen bezig te zijn. Ik kan pakken waar ik zin in heb, quiltwerkje, snijden, naaien, ingewikkeld, simpel. Alles ligt onder handbereik.

Zo lag deze al een tijd stil. De laatste keer dat ik erover blogde was in januari! Tijd voor een update!
De pijpenkrullen zijn ondertussen klaar, ze zijn niet allemaal even lang, dus er moet een stuk effen aan genaaid.

Dat doe ik per stuk en dan meteen terug op de designwall, want anders weet ik al heel gauw niet meer hoe ik het had bedacht.


Door de handige afgeknotte puntjes op de speciale Hexnmore liniaal kan je de stroken heel gemakkelijk op elkaar leggen voor het naaien! (de witte moet nog een stukje naar rechts, tot de schuine zijden gelijk liggen)


Het aan elkaar naaien van de stroken doe ik heel secuur, want ik wil dat de halve hexagonnen precies op de helft verspringen. Daarvoor zoek ik steeds het midden van de lange zijde, waar ik een vouwtje maak (hier voor de foto ook even met roze potlood gemarkeerd). Dat kan nu netjes gelijk vallen met de punt van het witte lapje van de onderste strook. Ik doe het niet vaak, maar ik gebruik hierbij veel spelden :-)


En kijk het is weer een stuk verder!

Af? Nee, dat nog niet. Ik heb besloten dat het een éénpersoons wordt. Dus hij wordt nog minstens 2x zo groot. Er komt nog 1 pijpenkrul bij, want ik vind 7 wel een mooi aantal en dan komt er aan de zijkant nog een heel stuk wit! Jawel ik ga mij op het pad van de 'negative space' begeven. Dat betekent zoveel als en hoop 'lege' achtergrond.

Maar voorlopig vouw ik hem weer even op ;-) Er is nog meer leuks!


Deze foto kwam ik ook nog tegen: ik had deze bies wat breder gesneden dan normaal. Leek me wel leuk om een wat bredere bies te gebruiken bij desbetreffend quiltje. Maar dat had ik niet vroeg genoeg bedacht. De achterkant zag er niet uit, want de quiltlijnen liepen niet mooi tot aan de bies door :-(
(klinkt ingewikkeld en ik heb er vergeten een foto van te maken)

Als ik een 'gewone' bies maakte was er geen probleem! Bah, zonde van de stof, maar toch maar de gehele bies smaller gesneden..... Een tafel vol gekleurde serpentines tot gevolg.

Dit schatje is nu dus ook klaar :-)
Nu nog een foto maken...


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

1 opmerking:

Marly zei

Mooie regenboog met wolkjes!