vrijdag 26 augustus 2011

Hot Pink

Voor mijn volgende project heb ik lekker veel stroken van deze effen kleur nodig van 37,5 cm. Dat is de maat van het blok (dus afgewerkte maat 36 cm). Dan is het handig om een strook van die maat van de breedte van de stof te kunnen snijden.
Dat kan door 2 linialen tegen elkaar aan te gebruiken:
Je telt op de 2e liniaal gewoon door, in dit geval 15+22,5=37,5 cm

Schuif de 2e liniaal een paar keer heen en weer langs de lange liniaal om te controleren of de breedte van de strook overal gelijk is vóór je gaat snijden.

En waar heb ik dan wel stroken van 37,5 cm voor nodig?
Nou om te combineren met deze stofjes:
Dit zijn 8 Fat eights van een heerlijke zomerse serie, ze zaten al een tijdje naar me te lonken.... Oh kom, maak nou toch iets met ons, wij zijn zo leuk! En toen kwam ik in het boek block party een patroon tegen wat me aansprak om in deze stoffen uit te voeren.

Ik sneed van elk lapje een strook van:
11,5 x 25 cm
15,5 x 25 cm
6,5 x 25 cm en
21,5 x 25 cm

En met die laatste ging ik gisteravond aan de gang:

Zonder te meten sneed ik van deze strook baantjes die 21,5 cm lang zijn, en allerlei verschillende breedtes en niet allemaal recht (je ziet, bijna geen een recht, LOL)
Deze dan allemaal lekker door elkaar gehusseld weer aan elkaar gezet tot een lange strook.

Van die strook, na zorgvuldig persen, een stuk gesneden van 37,5 cm en daar langs een  strook genaaid van de 'hot pink' effen stof. De breedte daarvan is willekeurig.
Aan de andere kant naaide ik de rest van de strook hot pink. Daarna kan je het blok vierkant maken (als je wilt dat het vierkant wordt) door nu weer 37,5 cm af te meten en het blok aldus vierkant te snijden.

Ik heb er al 3 af! Vanavond eens kijken of ik met de smallere banen aan de gang kan! Deze zullen soms in hun eentje in een blok komen, en soms met z'n tweeën, of misschien zelfs drie, we zien het nog wel. Dat is het leuke van deze improviserende techniek.

Groetjes,


Merel

1 opmerking:

Johanna Zweden zei

Word nu super nieuwsgierig wat dit gaat worden
Groetjes Joke en een fijne zondag