zaterdag 18 februari 2012

Over Bali, deel 1

Iemand (zie de reacties) vroeg naar de fruitdrankjes :-)

Voila, een honingmeloen sapje voor mij, met vlinderdecoratie, want in Bali is nu eenmaal alles geornamenteerd. Er staat een ananassapje naast, met weer een hele andere decoratie.

Rijstvelden was ook een verzoekje:

Kan geregeld hoor, een foto van de rijstvelden. Helaas zie je hier niet zo goed de diepte (terrassen) en uitgestrektheid, dat is gewoon niet op een foto te vangen.

En dan nu even educatief, LOL. Op een van onze tripjes bezochten we een batik'fabriek' waar ook dit frame stond:

Kan je zien wat het is?
even inzoomen:

De draden zijn opgespannen en in patroon afgebonden.... Hierop wordt garen geverfd voor ikat-weven.

De demonstratie van het batikken vond ik niet zo heel spannend, de lappen zijn volgezet met toeristische dingen, en cartoonfiguren....

... dan kijk ik liever naar de bloesjes die de dames dragen :-)

Het hindoegeloof is volledig in de maatschappij en het dagelijks leven verweven. Deze offertjes, hier in een tempel, zie je overal op straat liggen:

(iedereen die de tempel betreed moet een sarong aan, mijn wikkelrok werd niet als zodanig herkend, dus ook ik kreeg een extra lap omgeslagen)


De binnenkant van zo'n tempeldakje is bespannen met gevlochten blad, op de buitenkant zit dan riet of dakpannen. Binnenin vind je allerlei moois, heel veel decoratie op de draagbalken, maar ook bijvoorbeeld een draak van houtsnijdwerk.


Stofpanelen die een verhaal vertellen...

oh, er is zoveel om te laten zien.... Morgen neem ik jullie mee naar de markt in Ubud (We gaan quilts bekijken!)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Shirley zei

Ooh wat lees ik nu, even een weekje naar Bali geweest! Evelien en ik zien nu even groen. Wat een heerlijke foto's, mmm dat zwembad, mmm dat sapje.

Johanna Zweden zei

Zit even , vanuit een koud Zweden heerlijk mee te zonnen
Geniet liefs joke

Anoniem zei

Arme lief. Moeten shoppen terwijl hij vast liever op een terrasje zit.

Quiltstudio Babette zei

Heerlijk voor je Merel!!!
Leuk om het ook te zien door de mooie foto's!!!
Groetjes Babette.