dinsdag 12 januari 2010

Mijn eerste quiltje

Katrien(klik) vroeg ons vorige week om allemaal vandaag een blogje te schrijven over je eerste quiltje. Dat vind ik een heel leuk idee, dus ik doe mee!

Mijn eerste quiltje is een kleintje dat ik maakte van de Laura Ashley lapjes die al zo lang ik mij kan herinneren in mijn moeders lapjesmand zaten als voorgeknipte stukjes. Dit zijn alle blauwe lapjes die erin zaten en ik heb net zo lang geschikt to de donkere en lichte en de dubbele lapjes goed verdeeld zaten naar mijn zin.

Ik heb het machinaal genaaid en ook machinaal gequilt, voetjebreed vanaf de naadjes, elk blokje voor zich met transparant garen. De randen zijn teruggevouwen en meegestikt bij het quilten. Want dat gedoe met een afwerkbies zag ik niet zitten LOL.

Er zit een polyester vulling in en een stretchstofje (!) als achterkant. Dat gaat voorlopig nog goed, maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als het elastiek is verdroogd...


Helaas zette ik er toen nog geen label op (ja zeg, zo hoog durfde ik niet van de toren te blazen, vond ik) en ben ik dus niet helemaal zeker van het moment waarop ik ben gaan quilten, het zal ongeveer 1999 zijn geweest. (ik zou dit kunnen nakijken op de rekening van mijn eerste naaimachine).

Dit is mijn officiële eerste quilt, maar ik begon meteen al aan meerdere dingen tegelijk te werken, dus terwijl deze nog niet af was was ik ook al begonnen met deze:

Een van fleece gemaakte deken, die in eerste instantie ook een quilt zou worden, maar het is bij een enkele laag gebleven. Dat komt doordat ik de swirls van crème op de donkerblauwe achtergrond heb geplakt met textiellijm en afgewerkt met een siersteek, maar helaas is de lijm genadeloos doorgeslagen (het was hele slechte kwaliteit). Het is echt niet mooi en naar mate het ouder wordt, worden de vlekken ook donkerder. Maar de katten vinden het een heerlijke deken, vandaar dat hij ook onder de kattenharen zit.

Maar ja ik ben niet gauw tevreden, dus terwijl ik bezig was aan mijn eerste quiltje en aan het vechten met die fleece, ben ik ook nog gestart met:

Een Log cabin quiltje in blauw. Moeilijk hoor, vond ik het, om die stofjes uit te zoeken, ik wilde de lichte kleuren oplopend en de donkere ook ,vier van elk. Dat is niet gelukt, de donkerste aan de lichte kant is ook de lichtste aan de donkere kant geworden. En natuurlijk met het heel traditionele rode hartje. Echt zoals het 'hoort', dat wilde ik graag. De blokken getekend op een ondergrond van organdy en daarop naaien (later leerde ik dat dit paperpiecing heet). Dit keer met een dubbele laag (!) katoenen vulling. Doe dat alstjeblieft nooit! Er kwam bijna rook uit de machine toen hij daardoorheen moest ploegen. Hij is in de ditch gequilt, maar niet in elk vierkant, dat vond ik te veel werk, de ene wel en de volgende niet. ook hier weer een exotische achterkant: linnen! En gekeerd want die binding.... Ik ben nog steeds erg blij met dit quiltje.

Gaan jullie ook allemaal bij Katrien kijken wie er nog meer mee doen?



Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

12 opmerkingen:

katrien zei

OH jij begon al meteen met meerdere quilts.Ik toen niet ,maar daar is wel verandering in gekomen,ben met heel veel bezig.
Leuk hoor je eerste.

Anoniem zei

de Laura ashly blokjes, die had ik ook een jaar of dertig geleden. Ik maakte er een quiltje van voor in de kinderwagen (één van de allereerste buggy's, ik had er destijds véél bekijks mee ;) Het log cabin quiltje vind ik een snoepie, leuk gedaan met de kleuren.

vandaag ook bij mijn allereerste van 30 jaar geleden en een van toen ik "echt" met quilten begon

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Else zei

Leuk om je 1e quilts te zien, mooie kleuren!
groetjes Else

Anita zei

Jij bent gelijk wel heel voortvarend begonnen met meerdere quilts. De kleuren zijn heel erg mooi.

inge zei

heerlijk hé dat idee van KAtrien! mooi om te zien hoe iedereen begonnen is

Annelies.H. zei

Erf fraai en mooi gemaakt ook de kleuren spreken me zeker aan, mijn eerstequilts waren wel saai van kleur vind ik nu.

Gr.Annelies.H.

Annelies zei

Wat leuk je eerste quilts te zien. Ook ik heb nog met Laura Ashley stoffen gewerkt.

Anita deR zei

Wat maakte jij meteen al leuke dingen en zo stoer met stretch. Gelukkig had je geen quiltervaring anders was je misschien in het geheel in de stress geraakt.

Yvonne aka sommeke zei

LOL jij vloog er direct goed in zeg! Het éne nog niet af en al aan opvolgers bezig.
Wat hebben we toch véél bijgeleerd na onze eerste, hé!

Klaske zei

Leuk om je eerste quilt te zien, leuk idee van Katrien hé?!

Birgitte aka Bietje zei

Het idee om je eerste quilt te laten zien, spreekt mij wel aan. Zelf moet ik er nog aan beginnen en op deze manier doe ik heel veel inspiratie op.
Die van jou vind ik top. Ik heb de afbeelding bewaard, misschien wordt dat ook mijn eerste qiult.

Johanna Zweden zei

Wat leuk om te zien wat jou eerst quilt was,
Groetjes Joke

Ps my Flying Geese is af , omdatr ik Affo als Ufo las, grinnik