zondag 15 januari 2017

Over blok 1 van BLOM 2017


Mag ik jullie voorstellen aan de niet zo nieuwe Blok-van-de-maand (BLock Of the Month) van 2017

Colour blocking


De quilt wordt 150x220cm groot en bestaat uit veel effen stof, en simpele quiltblokjes. Er wordt ook low volume stof en printstof gebruikt.

Dit is een ruwe schets, die met pastels is ingekleurd, want ik kon mijn kleurpotloden niet vinden!

Het is mogelijk om in plaats van deze grote quilt 12 kleintjes te maken! Je werkt dan per maand het blok af tot een quiltje, in sommige maanden kan je de vorm van het blok aanpassen tot een vierkant/rechthoek, of juist heel apart de niet rechthoekige vorm volgen!

Als je het stoffenpakket wilt bestellen vind je op de website de gegevens. Je kunt de kleuren volgen zoals ik deze heb ingedeeld, maar je kan er ook een eigen indeling aan geven.

Laten we gauw beginnen met blok 1, ik kon het niet laten en moest meteen het rode blok maken. Ik ben nu eenmaal gek op rood, dan zit die alvast op mijn design wall :-)

Maak het patroon voor het ster blokje van 20x20cm, het patroon is te downloaden van de website. Dit eerste blokje is in de paperpiecing techniek, ik ga er vanuit dat je deze techniek kent, als dat niet zo is, dan raad ik je aan om daar een paar You-Tube filmpjes over te bekijken.

Met deze techniek is het mogelijk om netjes vormen te naaien die je niet gemakkelijk met het quiltliniaal te snijden zijn. Het wordt ook gebruikt om mooie scherpe punten te verkrijgen, waar dat in traditionele technieken heel moeilijk is.

Je hebt 4x het patroontje van 10x10cm nodig op ondergrondmateriaal.

Gebruik het low volume lapje voor de ster en het kleurrijke printje voor de achtergrond. Omdat dit het rode blok is gebruiken we de rode printjes.

Ik snijd de stof wel ruim in de juiste vorm, je kunt je paperpiecing patroon op de stiklijnen vouwen, en er dan een ruime naad omheen houden.

Naai de vier punten volgens de paperpiecing techniek.


Ik gebruik stof met richting, dus ik vond het wel belangrijk om een beetje op de richting te letten.




in cm:
Snijd nu van de lichtste effen stof:
11,5x21,5cm
31,5x6,5cm
31,5x11,5cm
en van de donkere effen stof:
36,5x6,5cm
36,5x11,5cm
46,5x11,5cm
46,5x26,5cm

in inches:
Snijd nu van de lichtste effen stof:
4,5"x8,5"
12,5"x2,5"
12,5"x4,5"
en van de donkere effen stof:
14,5"x2,5"
14,5"x4,5"
18,5"x4,5"
18,5"x10,5"

snijdschema voor de donkere stof, het past net!


Zo moet het om het blokje heen:



Je kunt in bovenstaande afbeelding zien waar deze gesneden stukken terecht komen. Begin met het eerste lapje links naast het patchworkblok, dan de smalle strook bovenlangs, en de wat bredere strook onderlangs.

Naai nu de smalle strook donkere stof links naast en de iets bredere korte strook rechts naast het geheel.
Als laatste de smalle strook bovenlangs en de bredere strook onderlangs.

Dus niet zoals ik het deed:

(het blok met de lichte effen stof zit onderste boven in het donkerrode frame, ik draai het nog even om!)

Zo had ik hem in het ontwerp gezet.



Je eerste blok is klaar!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

Geen opmerkingen: