donderdag 26 augustus 2010

Sterk verdund

Van een serie stofjes had ik een paar kleine lapjes, netjes gesneden kwamen er lapjes van 9,5x14 cm uit en het waren er 9. Toch wilde ik daar een quiltje van maken. Een ander printje toevoegen voelde niet goed, ik heb gekeken of er iets was wat er leuk bijpaste, maar nee. Ik vond wel een effen stof. Het geel is lichter dan het geel van de lapjes, maar wel de juiste kleur. De lapjes sneed ik nog een maal door, zodat ik 18 lapjes kreeg van 7x9,5 cm. Van de effen stof sneed ik wat repen van 7 cm en 9,5 cm breed. Eens experimenteren.



De lapjes naaide ik steeds aan een strook van 9,5 cm en die sneed ik in willekeurige lengtes. Daarna op naar de designwall:

Een beetje schikken en leggen, niet te veel poetsen aan het ontwerp en gauw een foto maken om de volgorde te onthouden. Nu de lengtes aan elkaar naaien. En nog een baan van 9,5 cm snijden om de laatste strook van het ontwerp ook af te maken. De banen van 7 cm passen mooi als sashings ertussen. Ik houd ervan als er een soort samenhang van maten is, de breedte van de verticale stroken is nu hetzelfde als de hoogte van de printstofjes.

Na het naaien wilde ik de banen op gelijke lengte snijden. En ondanks mijn willekeurige lengtes bleken de eerste en tweede baan precies even lang. De derde baan daar moest nog 0,5 cm vanaf. Aan de vierde baan moest nog een stukje effen geel worden toegevoegd en de vijfde baan was natuurlijk toen het op de designwall zat nog niet op lengte. (maar dat wist ik van de vierde baan ook al van te voren)
Alle foto's zijn 's avonds genomen, dus een beetje donker geworden, als ik hem gequilt heb zal ik een goede foto maken!
De banen zijn aan elkaar en de top is gesandwiched. De top is wel recht hoor, de camera doet weer eens raar. Ik heb besloten dat ik niet ook nog sashings aan de buitenkant wilde. Ik vind het goed zo, hij is nu al behoorlijk verdund. De maat die hij is geworden is ongeveer 63x90 cm, toch knap met 18 lapjes van 7x9,5 cm :-)

Nu nog quilten, dat stond eigenlijk voor deze week op het plan, maar helaas, knipper,knipper knipper (oftewel je knippert 3x met je ogen en...) en poef het is alweer donderdagavond :-).
Bestaan de dinsdag en woensdag bij jullie nog wel?
Ik heb het idee dat de agenda tegenwoordig van de maandag meteen overspringt naar de donderdag, LOL. Nou misschien komt er dit weekend nog wat van quilten...

Groetjes,


Merel

1 opmerking:

Yvonne aka sommeke zei

Daar hou ik van : werken met lapjes die anders in de kast blijven liggen.
Mooie top!