vrijdag 19 november 2010

Speciale bies tutorial

Gisteren vertelde ik er al over, een bies met een special effect. een faux-piping of nep-piping zo u wilt. Ik las erover op dit blog: TLC Stitches. In het Engels dus en in inches. nu werk ik liever in centimeters en ik vond haar bies ook wel erg breed worden, dus ik ben even aan het rekenen gegaan.

Gebruik een naadtoeslag van 7,5 mm!

Zo ziet het er uit (op een proeflapje)

Je begint met twee stroken:

De strook die het small extra randje (in mijn voorbeeld rood) vormt is 4,25 cm breed en de strook die de 'gewone' bies vormt is 3,75 cm breed.

Naai eerst alle stroken van één kleur tot de totale lengte die je nodig hebt voor rondom de quilt, naai deze met schuine naden aan elkaar, zoals je dat standaard doet voor de franse bies-methode. (zie eventueel mijn website voor een tutorial). Naai nu de twee stroken over de hele lengte aan elkaar, maar zorg dat de dwarsnaden niet vlak bij elkaar zitten. Dit kun je  voorkomen door van de ene strook 55 cm af te knippen en die aan het andere eind er weer (met een schuine naad) aan te naaien, zo verspringen de naden mooi ten opzichte van elkaar.

Pers nu de naad naar één kant, volgens het bovengenoemde blog kan je door de naden naar de bredere stof te persen de 'piping' een opgevuld effect geven, maar mij lukte het niet om die netjes te persen (in de volgende stap), dus ik perste de naad naar de smalle strook (in het voorbeeld de groene):

Nu pers je de bies dubbel, met de goede kant naar buiten (net als bij een gewone Franse bies)
Het effect is dat er een smal strookje van de rode stof zichtbaar wordt (dit zal ongeveer 2,5 mm zijn).

Naai deze nu zoals je gewend bent op de quilt, maar let op! naai hem op de ACHTERKANT van je quiltsandwich! Naai de hoekjes zoals bij de normale Franse bies.

Nu de bies naar de voorkant persen (en eventueel spelden), de hoekjes mooi in verstek persen en vastnaaien, met de machine precies in de ditch, of de overgang tussen de twee stroken. Kijk op de foto waar de naald in de stof gaat.

Ik heb dit proefje met creme kleurig garen gedaan, zodat je de steekjes (een beetje) kan zien, maar gebruik hiervoor liever een garen in de kleur van de piping (in het voorbeeld rood).



Het stiksel komt op de achterkant precies naast de bies terecht (gebruik als ondergaren dus de kleur van de achterkant):

Als dit naadje niet zo naast de bies terecht komt, dan heb je waarschijnlijk een hele dikke vulling gebruikt, voeg dan aan beide strookbreedtes 2,5 mm toe. Gebruik je een hele dunne vulling en vind je het mooier als je biesje niet te breed is, dan kan je van beide strookbreedtes 2,5 mm afhalen! Even op een proefje (met de juiste dikte vulling) proberen hoe de naad op de achterkant uitkomt!

Ik liet hem gisteren al zien ,maar hier is het dollyquiltje nog een keer, waarop ik deze speciale bies heb gebruikt:


Ik vind het een geweldige methode om de bies er geheel machinaal aan te zetten, met ook nog eens extra effect :-)

Veel plezier met het uitproberen van deze techniek!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

10 opmerkingen:

inge zei

bedankt Merel, heel leuk met een extra effect aan de bies!

Klaske zei

Dankje wel Merel voor de tutorial, prima uit gelegd en et ziet er heel erg leuk uit!!!!
Je quiltje is erg leuk geworden, maar het proeflapje vind ik ook wel erg leuk!!!

Klaske zei

Dankje wel voor de tutorial, heel goed uitgelegd en het ziet er leuk uit!
Leuk quiltje maar ik vind je proeflapje ook leuk!!!

Hilde zei

Deze manier van werken kende ik nog niet, zeker de moeite waard om eens te proberen, het geeft zo'n mooi resultaat.

groetjes

Corrine zei

Merel, dank je wel voor deze uitleg.
Ik vind zo'n extra smal randje een enorm groot effect hebben.
Ik ga het zeker een keer uitproberen.

Isabella zei

Het ziet er heel goed uit en je hebt het geweldig uitgelegd. Ik ga het zeker eens uitproberen.

Oma de Ruijter zei

Wat een mooi effect geeft dat! Ga ik zeker eens doen.

Anoniem zei

hoi Merel, hartstikke mooi, ik ga bij mijn antieke quilt die bijna klaar is ook proberen deze mooie rand te maken, bedankt voor de heldere uitleg, doeidoei Marga Holla

Yvonne aka sommeke zei

Dat ga ik zeker ook eens uitproberen! Bedankt voor de Nederlandse tuto!

Anita deR zei

Leuke afwerking, ik heb hem ook al eens in een quilt gebruikt. Het quiltje is ook al zo leuk wat je hebt gemaakt.