vrijdag 19 augustus 2011

Afwerkbies

Een paar weken geleden vertelde ik dat ik de bies van dit quiltje...

... op een ietsje andere manier dan anders aan heb gezet.
Het is maar een klein verschil, maar ik zal het toch even vertellen.

Normaal pers ik mijn bies voor het aannaaien helemaal over de lengte dubbel, Dan naai ik hem op de achterkant met een 7 mm naadtoeslag. Ik pers de bies naar voren, en dan pers ik nog een keer om hem om de rafelrand heen te laten vallen. Dan kan je hem vervolgens gemakkelijk op de voorkant stikken met het stiksel vlak naast de vouw van de biesstof. Je vind daarover een tutorial op de Birdblocks website.

Nu had ik van iemand in de winkel (sorry, ik weet niet meer van wie) gehoord dat zij het altijd deed zonder eerst die vouw in de stroken te persen. Want zo deed je dat bij het afbiezen van kleding ook. De reden was dat de vouw door het openvouwen een klein beetje uit het midden gaat (denk aan binnenbocht en buitenbocht op micro niveau) en daardoor net niet lekker valt als je de bies hebt omgestreken. De vouw krult als het ware een ietsje omhoog.



Nou dat wilde ik natuurlijk wel eens proberen, want dat klinkt plausibel en bovendien scheelt het werk!

Ja, een beetje dan, want je hoeft niet die hele lange strook te persen, maar je moet nu wel bij het opnaaien veel beter letten op het gelijk leggen van de bovenkant en onderkant van de biesstrook met de rand van de sandwich. Maar dat geeft niet, het is minder strijkwerk, dus potentieel positief :-)



Verder verwerk je de bies helemaal het zelfde als anders, dus omstrijken:



En naar de andere kant strijken:



En dan topstitchen, net als anders.

Tsja, wat vind ik er nu van? Nou ik kan er eigenlijk niet veel voordeel van merken. Nu moet ik zeggen dat de quilt een tijdje heeft gelegen voordat ik de bies om ging strijken en daardoor was de vouw er misschien al een beetje 'vanzelf' ingekomen, want het quiltje lag netjes gevouwen, dus daardoor was de bies platgedrukt. Maar als je vraagt of ik het nogmaals of zelfs voortaan zo ga doen? ik geloof het toch niet.

Waarom? Nou wat ik eerder al zei: ik vind het wel prettig als de bies al netjes dubbel ligt, dan kan je hem gemakkelijk langs de rand van de sandwich leggen, ookal omdat de dubbele stof wat steviger is. Die twee dunne laagjes die je nu onafhankelijk van elkaar moet plaatsen, dat is gewoon wat meer gedoe...

Maar laat je er niet van weerhouden om het zelf eens uit te proberen, en misschien zijn jouw ervaringen wel anders. De ene werkt nu eenmaal liever op de ene manier en de andere op de andere :-)

Morgen zal ik nog een 'bies'afwerking laten zien, door omstandigheden weer heel anders :-)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Shirley zei

Leuke tutorial, ik wist niet dat je de bies ook omstreek nadat je hem had vastgestikt; jij houdt echt van scherpe vouwtjes