woensdag 19 februari 2014

Over Ikat, deel 1

Dit verhaaltje had ik eigenlijk veel eerder willen schrijven, maar ik hikte er een beetje tegen aan. Niet vanwege het verhaaltje zelf, maar omdat ik ook filmpjes had gemaakt en die naar you tube wilde uploaden. Daar zag ik erg tegenop, want bij mijn vorige filmpje van een paar jaar geleden duurde het uren en ging er ook nog eens iets mis, waardoor het nogmaals uren duurde!

Nu ging het natuurlijk dit keer als een zonnetje, geen centje pijn, dus voor niks zo tegen op gezien. Stom hè? Ach nou ja, nu kan ik samen met jullie een maandje na dato tenminste nog een keertje nagenieten van mijn heerlijke vakantie :-)

Tijdens ons bezoek aan Bali vorige maand, bezochten we onder anderen een Ikat weverij. Dat is prachtig om te zien. Er wordt nog heel veel met de hand gewerkt.

Een ikat stof is een stof waarbij de inslag draad (of zelfs beide draden, zowel de schering als de inslag) in een patroon wordt geverfd. Dit wordt heel precies geweven zodat het patroon op de stof mooi aansluit.

Voor het speciale ingeweven patroon worden de inslag draden in patronen geverfd. Daarvoor worden delen afgeknoopt met smalle stroken plastic:

De draden worden op 'stofbreedte' opgespannen.


Deze man bindt met een enorme snelheid het patroon af. Er zijn alleen een paar verticale lijntjes afgetekend, verder werkt hij uit zijn hoofd. En toen bedacht ik dat ik met mijn fotocamera ook filmpjes kan maken ;-)



Als het patroon klaar is, wordt het van het spanraam afgehaald...

... en dan worden alle open of niet afgedekte stukken geverfd (in dit geval zwart).

Daarna worden de bandjes los gehaald en worden de open stukjes in een andere kleur (of kleuren) ingevuld.



De verf wordt met een soort stokje op de draden gewreven.

De geverfde bundels worden in de zon gedroogd.

Boven de zwarte verf met de afgebonden stukjes en onder de ingekleurde strengen.

Een bundel ligt klaar om op de schietspoel te worden gewikkeld.


Hier nog een filmpje waarbij een vrij meer modern patroon direct op de draden wordt geverfd.


Omdat het anders een beetje al te veel foto's worden voor één blogje, vervolg ik morgen mijn verhaal :-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is pas echt 'handwerk' ! Wat een werk!
Groetjes Adri.

10ekequilt zei

Geweldig om te zien! Heb in het verleden een prachtige tuniek gemaakt van ikat stof en daarom extra leuk om te zien hoe deze stof gemaakt wordt!
Groetjes 10eke