vrijdag 7 augustus 2015

Over kattenstofjes en het Droste effect deel 1

Al een tijd lang lagen deze Laurel Burch kattenstofjes mij smachtend aan te kijken. Heb jij dat nou ook, dat  bepaalde stofjes je duidelijk laten weten dat ze wat van je willen? actie.


Dus ik besloot katjes te maken van de kattenstof ;-) Mijn eigen versie van het Droste effect zeg maar. Dit quiltje kan heel gemakkelijk gemaakt worden uit een F8-bundeltje.

Paperpiecing patroontje ontworpen en stofjes snijden.Wil je het patroontje ontvangen stuur me dan even een mailtje!

De achtergrond heeft maar 2 lapjes nodig, ik koos 2 verschillende stofjes voor de achtergronden.

Het katje zelf heeft net iets meer om het lijf, maar 4 stukjes valt ook nog mee toch? Let bij het knippen van de oren even op dat de ene helft links valt en de andere helft rechts!

Het rugdeel wordt op de achtergrondstof genaaid, let op het verspringen van het puntje(ongeveer 1 naadtoeslagje), zodat de lapjes mooi onder elkaar vallen en niet ten opzichte van elkaar verschoven zijn.


Voor de oortjes doe ik net wat meer moeite om te zorgen dat ze netjes op hun plekje terecht komen, van boven naar beneden 3 stappen:
a) speld de naailijn naar voren door, zo weet je precies waar straks de naailijn komt
b) vouw in het oortjes lapje een naadtoeslagje (op het oog) van 7-8mm, en leg deze lijn precies tegen de spelden aan. Je kunt nu controleren of het lapje aan alle andere kanten ruim over de lijnen valt.
c) vouw nu het lapje over de vouw heen open (zonder te verplaatsen of schuiven) en speld het eventueel even vast. Je lapje ligt precies goed om te naaien, je hebt het net gecontroleerd! Haal de spelden uit de naailijn weg voor je over de lijn gaat naaien!


Kijk het oortje valt netjes op z'n plaats. Let er op dat je het strak tegen het stiksel openstrijkt en niet over de valse vouw die er eventueel nog in zit. Nu kun je het puntje van de ondergrondstof weghalen en het uitstekende 'dogear' (schuine stukje uitstekende naadtoeslag)

Herhaal met het andere oor en naai de flap van het lijf eronder.



Ik had een indeling bedacht met mijn achtergrondlapjes (de hartjes in een x opstelling en de pootafdrukjes in een + ). Maar helaas heb ik dat door de war geschopt bij het samenstellen van de top....
De paarse katjes komen (bij mij) in een diagonaal en de turquoise en de bijna onzichtbare lichtblauwe, daar verspringend omheen.

Waarover in het volgende blogje meer!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

1 opmerking:

Carla zei

Wat ontzettend leuk!!! Hier wordt ik vrolijk van!

Fijne avond en groetjes.

Carla.