woensdag 4 april 2012

Over draaien en draaien en draaien....

Tot je er gek van wordt. Nou ja dat valt niet op, gekker kon het toch al niet worden. Shirley schreef al in de reacties: blij dat het geen 2-persoons bed quilt is :-) Nou! Inderdaad! Het is erg veel werk, en vooral heel belastend voor je lijf, maar het is het zo heel erg waard. Het effect is zó leuk.
 
Het is, ondanks het fel blauwe garen, niet zo heel opvallend te zien op de voorkant. Het quiltwerk leidt dus niet te veel af van de afbeeldingen en het patchwork, maar geeft het wel een leuke textuur.

Van dichtbij zie je de quiltlijnen natuurlijk wel heel duidelijk:

Ik ben doorgegaan met rondjes draaien tot mijn spoel op was (wat eigenlijk iets te lang was....), omdat ik zo min mogelijk af- en aanhechtingen wil.

En wat ik me nooit gerealiseerd had, is dat dit patroon op de achterkant een geweldig jaren 60 effect (denk: peace-man, hippy, flower power, lavalamp) geeft :-)
Ik heb deze achterkant er al maanden geleden achtergeplakt (op deze wijze), toen ik nog totaal geen beeld had van hoe ik hem wilde quilten. (toen dacht ik nog dat ik hem waarschijnlijk 'gewoon' in de ditch zou gaan doen en eventueel de poezenplaatjes nog even met de hand ofzo...)


Sommige dingen gaan vanzelf goed, noem het intuïtie, noem het mazzel:

Ik koos de afstand tussen de quiltlijnen 'op het gevoel' , niet al te dicht bij elkaar (dat zou nog meer dronken rondjes betekenen). En kijk nu, de afstand is precies de helft van de breedte van de patchwork delen (kijk net onder het midden van dit strookje blauw, en ook bovenlangs het rode vierkantje)! Alsof ik het zo bedoeld heb.... Dat had ik natuurlijk eigenlijk even van te voren moeten bedenken, maar ik dacht er niet aan. Gelukkig komt het 'zomaar', toch nog goed :-)


Het beginnetje is met de freemotion-voet uit de vrije hand gequilt (tot aan waar het draadje nog loshangt, in dat paarse vlekje, daar zie je ook een dikker puntje, tot daar dus, LOL) , maar het is echt zeer moeilijk om de lijnen netjes te krijgen, dus vrij snel ben ik overgestapt op de boventransport-voet met 'het hockeystickje' (zie 2e foto) als afstandhouder. Dat betekent héél veel draaien van de hele quilt, die dus heel veel door de smalle ruimte van de naaimachine gemanoeuvreerd moet worden, maar omdat het veel gemakkelijker is om op deze manier de lijnen netjes te krijgen, is het het wel waard (vind ik). Volgende keer doe ik misschien een 'organische spiraal', die dan wel wat wiebeliger mag zijn, je weet nooit, en dan doe ik het wel helemaal met de freemotion-voet.

Een paar daagjes pauze om het lijf weer te ontspannen (want Sommeke weet nog niet hoe ze haar versie gaat quilten, dus heb ik niet zo'n haast) en dan weer vol er tegenaan :-)

Ondertussen heb ik een van de Dollyquiltjes gesandwicht om ondertussen op de hand te gaan quilten. Daarover binnenkort meer....

Groetjes,


Merel

 www.birdblocks.com

7 opmerkingen:

Shirley zei

Hij is supermooi geworden! Je had ook -als je niet had geweten hoe door te quilten- via de achterkant kunnen quilten, en dan de lijnen van de print van die stof kunnen volgen. Weet je dat ik ook dit paneel heb gekregen voor mijn verjaardag vorig jaar, had evelien bij gekocht. En nu kriebelt het om hem ook te maken, maar ik heb al zoveel waar ik mee bezig ben.....

Dineke zei

Leuk geworden Merel, toch handig dat hockeystickje. Heb ik deze week toevallig ook voor het allereerst gebruikt.

Hilde zei

Een zeer mooie quilt, ik ben er weg van!!!

Anoniem zei

Heel erg mooi! En wauw, ik moet niet te lang naar de achterkant kijken, want dan word ik duizelig ;)

Groeten,
Astrid

Anita A zei

Hoi Merel,
Ik weet hoe lastig het is om steeds een groot deel van de quilt te wurmen door de kleine ruimte aan de rechterkant van je naaimachine. Petje af!!dat je hem al zover hebt gekregen.
Ik vind hem erg mooi, maar ik hou van felle kleuren !!
groet,

inge zei

mooi gedaan!

Yvonne aka sommeke zei

Sommeke heeft zelfs nog geen achterkant .... :-(
En hoe meer ik over jouw quiltwerk lees hoe zeker ik weet dat ik dat draaien niet kan!
Mooi wordt ie!