vrijdag 20 december 2013

Over kerstballen maken


Thuis heb ik geen boom. Dat past niet zo goed en ik ben zo weinig thuis dat ik geen idee heb wat de katten ermee zouden uitspoken... Met kerst zelf ben ik ook weg, dus dan mis ik hem niet echt.

Daarom heb ik een krans opgehangen, waaraan ik allerlei gezelligs kersterigs hang. Het lichtjes snoer is er een van IKEA (van een tijdje geleden) en die is op batterijen, dus superhandig, zonder verlengsnoeren etc.... Het batterijenkastje (met de schakelaar) ligt gewoon OP de krans, en als ik op de bank zit zie ik dat niet, LOL.
De lichtstipjes op het plafond is van een ander IKEA dingetje, een lampje met een gaatjes bol die daaroverheen draait :-)


Als je goed kijkt zie je daar ook het resultaat van een avondje plakken (lijm tot aan de ellenbogen, maar een lol dat we hadden!)
(heel handig is een onderlegger van een afscheurbaar schilderspalet)


Ik had wat goedkope plastic ballen op de kop getikt, en met een hand vol snippers stof (maar papier kan ook) en zo'n heel handig schuimkwastje én een pot Mod podge heb je zo een leuke kerstbal.

Het is heel fijn als je al een heel aantal snippers hebt geknipt voor je begint met lijmen.

Smeer de Modpodge (een soort lijm en sealer in één) op de bal en leg er een stofje op. Dat kan je nu een beetje in model duwen. Als je de lapjes klein genoeg knipt dan krijg je geen kreukels. Doe op de buitenkant van de stof ook een laagje Mod podge, want dat is meteen de afwerklaag, maar je hebt daar ook wel wat lijm nodig omdat je de lapjes een beetje overlappend plaatst.


Op het eind weet je niet meer hoe je het beet moet houden, en je komt hoe dan ook met plakvingers te zitten :-) Oh jeah, kleuterschool revisited (heerlijk dus!). Maar als je je bal op een satéprikker zet dan gaat het redelijk.


Nu heb ik dus bij mijn quilt passende kerstballen, ha ha. Nou ja dat was niet direct een diepe wens van mij, maar het waren nu eenmaal de restjes kerststof die ik het eerst terug had gevonden :-)

Mod podge en die schuimkwastjes zijn in de winkel verkrijgbaar! Ik gebruikte (en heb in de winkel) de matte variant.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

3 opmerkingen:

Jeanneke zei

Wat een lumineus idee!
Fijne Feestdagen gewenst!
Groetjes,

Jeanneke.

Charlotte zei

Wat een leuk idee!
Denk dat ik nu eindelijk een doel heb gevonden voor mijn Indonesië stofje :-)

Johanna Zweden zei

Hele fijne feestdagen en voor 2014 vooral veel gezondheid liefde en geluk

Groetjes Joke