donderdag 12 december 2013

Over wol

(om mee te haken)

Afgelopen maandag ging ik met mijn halve Bee naar Hoorn voor de wolwinkel. We hebben er een leuk dagje van gemaakt, Hoorn is een gezellig stadje.

Je ziet, ik heb mij uitgeleefd :-) 15 kleurtjes vond ik net genoeg, haha. Met deze kleurtjes wil ik mijn ripple-deken gaan maken, lekker fel, precies mijn smaak. Volgens het patroon heb ik 30 bolletjes nodig, dus dat komt mooi uit met 15 kleurtjes. Of heb ik er wellicht daarom maar een 15e bij gekozen toen ik er 14 had...

1 Dag later kom ik er bij toeval achter dat er hier bij mij in de buurt óók een wolwinkel is. In Schellingwoude aan de schellingwouderdijk (een dorpje dat korter is dan z'n naam, LOL), dat door Amsterdam Noord is geannexeerd. Dat kan ik fietsen!
Dus daar vanochtend maar een bezoekje gebracht.

en daar kon ik dit schatje niet laten liggen!

100 gram Handgeverfd Trekking, hand art, uit Duitsland (75% scheerwol 25% nylon) voor naald 2-3mm. Oh hier ga ik een mooie sjaal van maken, als ik een patroon heb bedacht/gevonden.

Maar eerst mijn ripple :-)

En als je door je beide katjes wordt gesommeerd toch rustig en stil te blijven zitten op de bank, dan is een haakwerkje onder handbereik heerlijk...
(met dat winterlicht is geen deugdelijke foto te maken)
Ik heb een ketting van lossen gemaakt, geen idee hoelang, want ik zat 'vast' ha ha. Dus maar gedaan wat me een fijne breedte leek, en dan nog wat meer, want ik heb zo het idee dat die ketting nog wel krimpt. Ik heb hem gedaan met een haaknaald 7! Zo is het tenminste lekker los en kan ik de volgende rij er fijn insteken.

Het is wel een eind hoor! Maar gelukkig hoeft het niet volgende week af.
Deze wol (bovenste foto) is 100% scheerwol van Dale garn/Dale falk uit Noorwegen. 50 gram naald 3-3,5mm (maar ik gebruik lekker een 4mm)

Mijn proeflapje (in een vorig blogje te zien) heb ik gemaakt volgens het patroon waar ik in dat berichtje naar doorlink. Maar ik kom niet goed uit, ik doe (dus) vast iets fout. Ach geeft niet. Het laatste stukje heb ik geprobeerd met drie stokjes samen (minderen) of 3 stokjes in een steek(meerderen). Dan krijg ik wel mijn boogjes precies boven elkaar.

Toch ben ik nu mijn grote lap nog anders aan het doen. Zo deed Riet het in haar proeflapje:

De ene rij alleen meerderen en de volgende rij alleen minderen midden tussen de boogjes van de vorige rij. Dat lijkt mij makkelijker ;-) Ik hoop dat het mooi word, en anders zal ik nog even opnieuw beginnen... Ik doe 10 stokjes en dan 2x 2 in één steek.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een leuke winkel he, ik moet binnenkort ook nog maar wat extra kleurtjes halen :-)

Groetjes,
Paula

Anoniem zei

Hi Merel,
Gaaf hoor een ripple-deken is ook nog steeds een wens om die te maken!
Je hebt weer toffe kleuren uitgezocht.
Ben zelf met 'Annell'garen aan het haken is 100% schuurwol, wordt een kerstkrans.Stuur wel een keer een foto.Haak ze groetjes Adri.