vrijdag 7 mei 2010

Stout, stout, stout


Ik ben wéér met een nieuw projectje begonnen (lekker met mijn Featherweight (Blizzie) in de woonkamer in het avondzonnetje). Maar eigenlijk is het haar(klik) schuld, want dinsdag op onze spontane mini-bee mocht ik even het boek: 'American Doll quilts' in kijken en daar staat zo'n snoepje in dat ik er mijn eigen versie van wilde maken.
Neem 12 donkere lapjes van 10x10 cm en 12 lichte lapjes van 10x10 cm en gebruik een naadtoeslag van 7,5mm.
Mijn stofjes zijn wat wilder van print (voornamelijk grotere motieven) dan die uit het boek, maar ja zo wordt het wat meer eigen, LOL.


In het boek zijn de afgewerkte vierkantjes 2 inch (ongeveer 5cm), bij mij 6,5 cm, dus mijne wordt iets groter, maar het blijft een kleintje hoor!  
Teken op alle lichte lapjes een diagonaal en naai langs beide zijden. Snijd op de getekende diagonaal door en pers de lapjes open, naad naar de donkere kant. Snijd nu de lapjes door op de andere diagonaal en naai deze samen met een andere, de blokjes meten nu 8 cm. (hiervan ben ik vergeten een foto te maken)

Hier de blokjes op een flanellen lapje gerangschikt:


En ook nog even aan elkaar gezet, en dit alles in één avondje:

Het lijkt rond te lopen, maar dat komt door de camera, het is wel recht genaaid hoor!
Nu nog een randje van 2 cm (snijd 3,5 cm) en een border van 9 cm (snijd 10,5 cm) eromheen en dan gauw sandwichen en quilten. Inclusief deze randen meet het quiltje 48x61 cm. (Dat is een mooi maatje voor een Little Quilt of Love!)

Ik had niet goed nagedacht en heb 24 donkere en 24 lichte lapjes gebruikt, daarom is er lekker veel variatie in mijn lap gekomen en kan ik nog een tweede quiltje maken (tweeling-quiltjes, leuk nieuw concept :-) ?). Misschien die tweede maar met een andere rand afwerken voor de gein. Dit foutje maakte het naaien voor mij wel gemakkelijker, want ik had nu alle naadjes dezelfde kant op. Achter het tweede quiltje zullen de naadjes precies contra draaien.

Ik kan natuurlijk altijd nog heel serieus vertellen dat het een tweeluik is hè. Of zal ik die vierkantjes terugsnijden tot 6,5 cm zodat de uiteindelijke blokjes 5x5 cm worden, zoals het quiltje uit het boek? Dan wordt hij wel heel petieterig en zie ik het quilten niet meer zo zitten, maar het is wel een uitdaging. Wat vinden jullie?

Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Anita deR zei

En dan wil jij beweren dat je niet snel bent, lol.

Birdblocks zei

Hi hi,

Het lijkt misschien heel wat hoor, maar het is maar 27x40 cm groot :-)
Nou ja wel veel naadjes, dat wel.

Marion zei

Leuk! En wanneer laat je de rode versie zien??? LOL!

Yvonne aka sommeke zei

Als je 't mij vraagt : kleiner snijden zoals in het boek!
Doen!!!!