woensdag 15 juni 2011


Firefly. Een niet al te moeilijk blokje, wanneer je hem in een normaal formaat maakt, bij voorkeur in een door 3 te delen maat. Door het formaat van het blokje in deze sampler wordt het wat meer opletten, daarom heb ik dit keer voor malletjes gekozen, zodat je de precieze maat kunt nakijken op je malletje! Een vierkantje meet in dit geval 2 1/3 cm, dus dat is niet makkelijk te meten of snijden!

Hier kun je de mallen van deze maand downloaden.

Als je dit blokje koud tegen elkaar aan zet, dan verdwijnen de grenzen. Soms is dat niet erg, of juist leuk, maar bij dit blokje raak je dan echt iets kwijt. Daarom heb ik voor de settings gekozen waarin het blokje los staat van de anderen. Allereerst een setting op punt, met alternerende vlakken zonder patchwork invulling. Een mooie klassieke uitstraling.


Als 2e setting koos ik voor een recht raster met sashingstroken en cornerstones. Ik heb hierin de blokken gedraaid gezet, zodat er een soort sterren ontstaan. Je zou kunnen overwegen om de 4 blokjes die samen een ster vormen wel zonder sashingstroken te verwerken. Maar dan heb je eigenlijk een ander blok gevormd met de 4 kleinere blokjes :-)

De breedte van de sashingstroken is in dit geval de helft van een vierkantje van een blok, dus afhankelijk van hoe groot je het blok maakt kan je de sashingstroken bepalen. Het is vaak mooi om daarvoor de helft of 2/3 of 1/3 van een deel van het blok te nemen.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Fanny zei

Hoi merel,
Dit patroontje ziet er weer gezellig uit! Ik weet zeker dat ik het ga gebruiken voor mijn bali pops. (cappucino)
Eerdaags kom ik naar de winkel voor vulling en achterkantstof voor mijn wit/ecru/beige quilt, want die is af. Eerst nog even rally rijden in Italie en dan kom ik.
Tot snel.
Fanny