dinsdag 27 september 2011

Over kwarkbroodjes en tussendoortjes


Ik had weer een bakaanval dit weekend...

(sorry dat deze foto's van het work in progress niet helemaal scherp zijn, maar die kunnen nu eenmaal niet over gedaan worden)
Dit keer zijn het kwarkbroodjes, waarvan ik het recept afgelopen tentoonstelling van een collega kreeg. De helft met rozijnen, de andere helft voor mezelf, LOL

Oh, ze zien er zo lekker uit! En dat waren ze ook, ten minste mijn helft, die andere weet ik niet ;-)

Gelukkig heb ik ook nog wat nuttigs gedaan dit weekend.
Het is lang geleden dat ik vertelde over dit 'tussendoortje'. Het is mijn leader/ender project: Tijdens het naaien van een ander project (het hoofdproject) wil ik niet altijd mijn draad hoeven afbreken, dan moet je bij het beginnen van de volgende naad steeds je draadjes vasthouden en je gooit ook nog eens steeds een stukje draad weg (ongeveer zoveel als ik nu gebruik om deze 2 vierkantjes te naaien)

(ik verzamel de lapjes in een stapeltje op mijn machine, lekker in de buurt)

Dat is dus een langzaam groeiende berg met vierkantjes aan het worden, die 2-aan-2 aan elkaar worden genaaid. Het eind is in zicht, voor de maat quilt die ik in gedachten had, dus nu ben ik begonnen om de setjes van 2 aan elkaar te zetten tot strookjes van 4.


Voor een proefje zette ik ook alvast twee van deze strookjes aan elkaar:




Waarom vertel ik dit nu ineens allemaal? nou ik wilde even laten zien hoe ik dat nou doe met die naadjes!
Als je dat namelijk handig doet, dan komen de kruispunten zo mooi uit. Maar dan moet je wel netjes de naadjes persen. Ik perste de naadjes van een strook van 4 (en ook die van de setjes van 2) steeds achter de effen stof.

(voor diegenen die het vergeten zijn: de hele quilt zal gaan bestaan uit effen lapjes om-en-om afgewisseld met printjes, als een schaakbord, mijn effens zijn allemaal roodtinten, met wat uitschieters naar zalm en paars en de printjes zijn allemaal random uit de restjesbak)


Als je dan twee strookjes van 4 aan elkaar naait... (lange kanten aan elkaar, LOL, dus niet tot een strook van 1x8, maar tot een blokje van 2x4, dat zullen daarna blokjes van 4x4 worden en dan gaan ze op de designwall om ze vervolgens tot een geheel te naaien)
Anyway, als je dus de twee strookjes van 4 aan elkaar naait, dan vallen de naadjes mooi tegengesteld, dus kun je de kruispunten heel netjes krijgen.

Dan kan je vervolgens de lange naad persen, maak molentjes op de kruispunten, zodat de naad overal even dik is. Je moet daarvoor de paar steekjes die je in de naadtoeslag door hebt gestikt loshalen.


Ik trek ze alleen maar zo los als nodig om de boel plat te persen, niet meer, dat is niet nodig, en zo zit het toch nog wat vaster, dan als je ze echt los zou tornen.

De naadjes vallen dan 'vanzelf' allemaal in een molentje rond, je ziet dat ze in de horizontale naad om-en-om naar boven en onderen liggen, zo blijft de quilttop het vlakst. Dat is straks makkelijk om door te quilten. Als je naadjes op elkaar stapelt wordt het een dikke prop waar je niet meer met de naald doorheen komt, zelfs niet met de machine (de naald breekt dan veel gemakkelijker).

En je kruispuntjes zijn om door een ringetje te halen :-)

Succes met je naadjes :-)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Johanna Zweden zei

Merel ik kom de 24ste naar Nederland, dus als ik jou kant opkom de week later, dan zal ik je dat even laten weten, dan kan je dit heerlijk even meenemen, want het is toch niet eerlijk, dat ik hier met een kopje koffie zit zonder niks/naks
Ben benieuwd naar je quilt, schitterend van kleur
Kijk er naar uit om je weer te zien.
Groetjes Joke
PS weet jij of Elly al een nieuwe site heeft! mis haar. zeg dat maar aan haar