donderdag 14 juni 2012

Over achterkantjes

Nu ik een paar tops af heb en tijdelijk een goede grote vloer kon gebruiken, werd het ook tijd om wat achterkanten te produceren.


Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik kan kiezen tussen 1 grote lap van hetzelfde of een heerlijke combinatie van kleuren kies ik toch meestal voor het laatste :-)
Dit zijn geweven stoffen van Kaffe Fasset, en ze zijn ook nog eens heerlijk zacht, dus helemaal top voor een achterkant! En dat ik 1x in de ruim 50 cm een naadje tegenkom bij het quilten, dat heb ik er voor over. (als je in het vorige bericht de winkel bekijkt, dan kan je deze stoffen zien staan in het onderste vak van de Kaffe fasset kast! Een klein stukje naar rechts schuiven, en een béétje naar onderen)

Deze achterkant komt achter de snelle rechthoeken. Het wordt tijd dat ik geïnspireerd word voor een leukere naam voor dit quiltje...

De strepen lopen bijna allemaal in dezelfde richting (er is één dwarsligger, omdat die in de andere richting geweven is ;-)  ), dat kon ook niet anders, want de blokken zijn net niet vierkant, ik gebruik voor dit soort blokken als uitgangspunt de ruwe maat van 55cm omdat ik dan met een FQ of stukken van halve stofbreedte kan werken, de maat van andere richting hangt dan af van de maat van het quiltje. De 55cm maat leg ik ook de ene keer dwars en de andere keer in de lengte, net hoe het het gunstigst uitkomt.

Nog een achterkant:

Hier zie je weer dat ik de maat van ruwweg 55cm heb gebruikt, maar omdat 5x ongeveer 50cm ongelukkig uitkwam heb ik hier 50cm stukken die ik nog had liggen afgewisseld met 65cm stukken.
En later dacht ik: ik had die middenblokken (de felroze en de grote vlinders-met-bloemen) even om willen wisselen, maar ik ben het vergeten :-) en dan is het ineens toch niet zo belangrijk, want 'slechts' een achterkantje LOL. Het is me ook veel te veel uithalen, die lange naden...

Zoals je ziet is het heel moeilijk om de plaatjes een beetje goed in beeld te krijgen als je balancerend op een krukje met de camera ook nog eens boven je hoofd om de boel in beeld te krijgen :-)

Dit is de achterkant van 'de quilt die steeds groter werd', die ik al de naam Indian summer had gegeven :-)

Nou ze zijn gesandwicht. Eén met een zijden vulling en één met een katoen-met-zijde menging. Nu liggen ze in de wachtrij voor de blauwe kattenquilt, die mag eerst even af. Ik beloof niks, maar ik wil die toch wel snel klaar hebben nu :-)

Groetjes,


Merel

 www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om te lezen weer. Vooral mooi vond ik: 'helemaal top voor een achterkant' :) Groeten, Astrid

Yvonne aka sommeke zei

Ik vind het ook heel mooi en knap, zo'n achterkant in delen maar ben meestal te lui om hem nog in mekaar te steken. Gauw ff een héle lap er tegenaan gaat sneller hé!