woensdag 12 december 2012

Gevallen bal en andere verhalen

Oeps, gevallen. Mijn eigen schuld, en hij ging langzaam, bijna in slow-motion, ik had hem nog kunnen vangen, deed dat ook bijna, maar nee.... Hij ontglipte mij toch, stuiterde nog een paar keer onderweg naar de grond, ik had hoop, misschien stuitert hij, maar valt niet stuk (ik had tijd om dit te bedenken, zo langzaam ging het), en toen crashte alle ideeën, want hij kwam op die harde natuurstenen vloer terecht, en dat overleefde hij natuurlijk niet. Tsja, dat is nu eenmaal het onzekere leven van een kerstbal.



Dan komt de 2e fase, opruimen van de rommel. Stoffer en blik erbij en vegen (als ik het gezeul met een stofzuiger enigszins kan vermijden dan doe ik dat, LOL).
Ahhhh, de kleinste stukjes schuiven steeds onder het blik door, wat nu? (stofz.....NEEEEE), die kleine scherfjes, die kan je heel goed oppakken door er een plakbandje op te drukken, eventueel zelfs voorzichtig 'vegen'. En dan dichtvouwen, zo zitten alle kleinste stukjes mooi gevangen, en heb ik de stofzuiger met succes weten te omzeilen :-)

Gelukkig heb ik ook nog wat nuttigs gedaan:

De laatste stukje van de ster zijn gequilt. Daarbij gebruik ik graag dit product. Het heet lickity grip, of easy grip, een ander merk, maar het is precies hetzelfde spul. Want bij machinequilten is grip het toverwoord!

Lickity grip is een doosje met een gek spul erin (het lijkt een beetje op zeep). Je wrijft je vingers eroverheen en daardoor worden je vingers stroef. Je voelt het niet, ruikt het niet en ziet het niet. Het geeft geen vlekken en, zoals ik al zei, het werkt echt. Hierdoor geeft het je dus een heel vrij gevoel en kun je je vingers gewoon gebruiken, als je bijvoorbeeld de draadjes weg wilt steken, zonder steeds je handschoentjes uit en aan te moeten doen.

Ik gebruik dat rechter doosje nu al zo'n 2 jaar en je ziet nu (eindelijk) een klein beetje dat het gebruikt wordt (ik drukte er expres wat kuiltjes in, om te zien hoe het zich dan(dieper, zeg maar) gedraagt (het zelfde dus)), maar ik denk dat ik nog wel een paar jaar bezig ben om het doosje leeg te krijgen.(wat ik niet echt al een nadeel zie, LOL)


Zoooo, nu alleen nog even afbiezen...

De biezen naaide ik gisteren in gevonden tijd aan elkaar. Ik had nog een half uurtje voordat ik weg moest en nadat ik mijn pizzaatje had opgegeten. Tijd waarin je heel vaak niets doet, een beetje wachten, tv kijken of iets onzinnigs (wat mág natuurlijk!), maar ik gebruikte de tijd nu even nuttig!

Precies genoeg tijd, zo bleek, om de quilt gelijk te snijden, de biezen als één lange sliert aan elkaar te naaien. De tunnel te naaien en op te spelden. De bies dubbel te strijken en rond de quilt te naaien (waarbij de tunnel meteen mee vastgenaaid is, aan de bieskant, de nadere kant zal toch met de hand moeten). Toen moest ik echt weg.
(oh, zo jammer, net niet af, maar wel veel verder dan ik zou zijn geweest, als ik niet die gevonden tijd hiervoor had gebruikt)


Ik heb er bewust voor gekozen een lichte bies te doen, omdat ik de ster niet meer wilde inkaderen. Meestal adviseer ik een wat donkerdere bies, juist om iets in te framen, maar ook omdat het dan niet zo besmettelijk is, het is toch de plek waar je een quiltje het meest vastpakt. Dat neem ik bij deze dan maar op de koop toe, het zal niet heel intensief gebruikt worden, dit quiltje :-)

Morgen is ie af, beloofd!

Oh ja, nog één dingetje: we doen de kerstworkshop eind volgende week zowel op vrijdag (21 december 2012) als op de zaterdag (22 december 2012), kijk hier nog even wat voor leuk we allemaal van plan zijn !

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Mooie quilt!

Marjo B-W zei

Je sterquilt is prachtig geworden! Door z'n eenvoud heel sterk.
Groetjes, Marjo B-W