donderdag 20 februari 2014

Over Ikat, deel 2

Met een ingenieuze constructie met fietswielen (?)

word de inslagdraad van die grote bundels op deze pennen gespoeld.



Die pennen passen dan in de schietspoel en dan gaan we weven! Op de breedte van 110 cm liggen 3650 scheringdraden. Deze zijn met de hand in het weefgetouw geplaatst.

Je ziet in de lengte verschillende kleuren draden naast elkaar liggen. Deze draden zijn wel éénkleurig. Het zogenaamde dubbel-ikat waar ik het gisteren over had wordt nog slechts op één plek op Bali gemaakt, daarbij wordt ook de scheringdraad in een patroon geverfd. (zie eind van dit blogje)

Ook hier zijn bewegende beelden véél duidelijker dan een hand vol foto's:


Er worden ook moderne technieken toegepast. Hier is iemand een mal aan het snijden voor een airbrush techniek.


Het wordt uit een stuk tafelzeil gesneden.


Dan wordt met de airbrush het patroon op de opgespannen draden gespoten (dit is een ander patroon dan waar hierboven aan gewerkt wordt :-)  )

In dit geval wordt dit patroon verwerkt tot een jaquard-stof

waarvan hier een aantal beelden:







Zelf vond ik deze stoffen minder mooi (hoewel ik het airbrush patroon wel geweldig vind), omdat er twee patronen die voor mijn gevoel niets met elkaar te maken hebben, worden samengewerkt.

Hier nog wat losse foto's niet helemaal in de juiste procesvolgorde....

Het met de hand insteken van de scheringdraden in de kam van het weefgetouw. (en wat een heerlijke kast met kleurtjes!)

Hier ligt een rol geairbrushte scheringdraden te wachten.

Klaar om een airbrush patroon op aan te brengen, kijk zo:




Er worden dus traditionele en moderne technieken gebruikt om deze prachtige stoffen te produceren!

Onderstaande foto's zijn in het traditionele dorp Tenganan gemaakt.

Hier leven de mensen (uit vrije wil) nog op de traditionele manier. Helaas is het dorpje wel vergeven van de winkeltjes, waardoor ik het persoonlijk een hoog 'Zaanse Schans' gehalte vond hebben.

Ja hoor, stap maar binnen, dit is een winkeldeur :-)



Een traditionele dubbel-ikat. De kleuren zijn ook traditioneel. Deze lappen worden in de tempels en ceremonies gebruikt. Het rood (ik zou het bruinrood noemen) komt van een boomschors (mahonie?). Het zwart (voor mij donkerbruin) komt door de kleurstof Indigo met het rood te mengen, en het wit (wat ik neutraal of crème zou noemen) is een ongeverfd stukje draad.


Deze speciale dubbel ikat lappen worden altijd op deze geringe breedte (zo'n 40-45 cm) geweven en alleen in deze kleuren. Het is een uitermate precies werkje waarbij elk draadje, indien nodig per stuk, wordt gespannen en geplaatst. Het werk is vrij open van structuur. Het lijkt of het patroon belangrijker wordt gevonden dan de kwaliteit (gelijke dichtheid) van de stof. Wat natuurlijk heel goed kan, als je weet dat de meeste van deze stoffen een ceremoniële toepassing hebben. (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een afdekkende functie of een warm houdende isolerende functie). Ze zijn in ieder geval te open geweven voor een quilter ;-)

Nu kwam ik bij het selecteren van deze foto's nog allerlei leuks tegen dat jullie nog niet gezien hebben, dus het is best mogelijk dat er nog een Bali verhaaltje volgt. Maar ik wil tussendoor ook nog wat andere dingen laten zien hoor, dus het zal niet meteen volgen :-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi verhaal weer Merel,toch een beetje Bali op de vrijdagmiddag!groetjes Adri.