dinsdag 24 november 2015

Over een kussen in warme kleuren en een rits

Het wordt eens tijd dat ik een paar zelfgemaakte kussens op mijn bank heb. Tevens wilde ik een simpel beginnerspakketje maken, voor een niet te groot werkstuk. Dat leek me een ideale combinatie.

Een fijne Moderne uitstraling van kleurige blokjes met witte tussenstroken.


Met rechte lijnen doorgequilt, je ziet het streepje op mijn machinevoetje dat de naadtoeslag aangeeft (ik heb het zelf met watervaste marker blauw ingekleurd, zodat het wat meer opvalt)


De randen van het patchwork hebben geen naadjes om te volgen, dus trok ik daar met de (niet al te scherpe) punt van mijn nagelvijl langs een liniaaltje streepjes in. Lekker makkelijk, geen marker die weer uitgewassen of af gegumd moet worden.


Langs beide zijden van de blokjes én nog een enkele lijn langs rechter- en onderkant over de blokjes heen.


Samen met de achterkant tot een kussenhoes.


Ik maakte het hoesje 45x45cm en deed er een kussenvulling (van Ikea) van 50x50cm in, dan is het kussen lekker vol opgevuld :-)

Voor de achterkant maakte ik dit keer eens een chique ritssluiting (ik maak meestal mijn kussens met een sloop- overlap, zie daarvoor de uitleg in dit blogje).

Om te beginnen naai ik twee stukjes stof aan de uiteinden van de rits


Dat is in dit geval omdat de rits korter is dan de achterkant, maar ook omdat ik het zo makkelijker te verwerken vind. Vouw een naadje in een lapje en topstitch dit kort langs het vouwtje, zorg dat de rits in het midden terecht komt. Naai aan het andere uiteinde ook zo'n lapje.


Speld dan de helft van de rits op de ene helft van de achterkant lap (die ik in twee ongelijke stroken verdeelde, zodat ik niet hoef te zorgen dat de rits precies in het midden komt)
Goede kanten op elkaar, het trekkertje ligt onder! En stik met het ritsvoetje van je naaimachine tot het midden van de rits.

Doe dan de naald naar beneden en het naaimachinevoetje omhoog en trek de rits een stuk open, zodat het ritstrekkertje nu achter het naaimachinevoetje zit. Nu kan je ongestoord verder naaien. (Als je dit vergeet krijg je een botsing met het ritstrekkertje en wordt je naad dus niet mooi strak)


Zo, een kant zit vast.


Herhaal dit met de andere kant en je hebt een mooie ritst in de achterkantlap genaaid :-)


Leg deze nu goede kanten op elkaar op de gequiltte top.


Doe de rits open, maar zorg er wel voor dat de stof glad ligt en de rits aan elkaar sluit als je de lagen op elkaar speld! en snijd de lagen gelijk (even groot).

Naai rondom en knip de hoekjes schuin af (laat wel +/- 2mm buiten de naailijn zitten)
Werk de rafelkanten af met een zigzag of een locksteek.



Je kunt het hoesje door de openstaande rits keren (of de rits nu vanaf de achterkant opendoen, wat net wat meer gedoe is, LOL)

Dit kussen en pakketjes om er zelf een te maken vind je donderdag, vrijdag en zaterdag op de beurs in Nieuwegein!

Voor entreekaarten (die online goedkoper zijn dan aan de deur) kijk hier. Kom je even gedag zeggen op onze stand?!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

2 opmerkingen:

Martine zei

Wat een handige manier om zo de rits in een kussentje te zetten.

10ekequilt zei

Leuk kussen Merel! En heel veel succes in Nieuwegein!
Groetjes 10eke