donderdag 3 maart 2011

Work in Progress

Nou ja, work in very slow progress eigenlijk, dat wel, maar desalniettemin. Dit is een quiltje dat ik op de Bee oppak, als ik tijd heb. Gisteren hadden we de 2 wekelijkse SamplerBee (woensdagochtend om de week), en natuurlijk ben ik weer vergeten foto's te maken. Ik had niet zo heel veel tijd om 'mee te doen', want het was lekker druk in de winkel, maar ik heb toch 1 hartje weten te quilten:

De sterren zijn allemaal al vlak bij de naadjes gequilt met dun glansgaren, en het hartje quilt ik met perlé 12:

Het patchwork is met de Engelse of kartonnetjesmethode gedaan.
Je kunt hier goed zien dat ik de ruitjes met twee verschillende technieken aan elkaar heb genaaid. De groene naadjes zijn op de achterkant met een overhands steekje genaaid en de blauwe naadjes heb ik op de voorkant met de boerenhemdensteek gedaan. Wat een leuk effect geeft dat. En op deze manier versterkt het de vorm van de sterren.

 
Zal ik in alle sterren dezelfde maat hartjes quilten? Of zal ik in de omliggende sterren het kleinere hartje quilten? (zie het afgetekende hartje in de rechter ster) Ik ben er nog niet uit.

Nog een werk in zeer langzame ontwikkeling is deze:

Het is de stapel vierkantjes die in setjes van 2 aan elkaar zitten, maar nog moeten worden opengeperst. Deze vierkantjes naai ik aan elkaar tussen de andere projecten door. Elke keer als ik mijn [eigenlijke] werk onder de naald uit wil hebben, naai ik twee van deze vierkantjes aan elkaar, zodat ik de draad niet hoef af te breken. Uiteindelijk heb ik dan, na een heeeeeeeeele tijd, een hele quilttop genaaid tussen de bedrijven door. Ik heb hiervoor altijd een stapeltje lapjes liggen. Hiervan naai ik steeds een effen lapje (in roodtinten) aan een willekeurig printje. Ben je benieuwd hoe dat wordt? Kijk dan maar eens bij Marion, die ook zo'n quilt maakte, maar dan met al haar effen lapjes in paarstinten. Oh ik ben zo benieuwd hoe mijne in het rood gaat worden. Zo op die stapel kan ik er nog niet echt een beeld van vormen, misschien moet ik ze toch maar eens gaan openstrijken en op een designwall uitleggen....

Aanstaande zaterdag is er 's ochtends de maandelijkse inloopbee (elke eerste zaterdag van de maand)!

Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Simply2M zei

O Merel, da's een leuk patroon! Ik zou persoon;lijk de grote maat hartjes in alles sterren quilten, dan zie je het beter. Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat! Ga zo door, hij wordt erg leuk!

Henriette zei

Wat een mooi patroon echt schitterend.

Johanna Zweden zei

Merel wat Schitterend
Wat een mooie kleuren
Groetjes Joke

Hilde zei

Ho, Merel, wat een werk, prachtige harmonie van kleur. Ik zou overal hetzelfde hartje naaien.
Flinke stapel blokken heb je liggen, fijn tusselndoortje!