maandag 16 januari 2012

Over toegeknepen billetjes

Hi hi, was je eerste reactie bij die titel ook: Goh, zit ik per ongeluk bij Shirley op haar blog, in plaats van bij Merel? (Oh Shirley ik heb me bescheurd om jou beschrijving van wat je dacht dat het probleem met je auto was :-)   )

Maar waarom nu mijn toegeknepen billetjes?
Kijk maar:
\
ZigZag Mandinka ligt in de machine. Geheel gemaakt van batiks (voorkant, achterkant én bies), die ik allemaal niet heb voorgespoeld. Toegegeven, ik ben daar te lui voor. En ik vind het ook fijn dat ik dan niet al die lappen eerst weer netjes moet strijken enzo, voordat ik kan beginnen met snijden en naaien. En ik heb dus nog nooit een slechte ervaring gehad met doorlopen van stoffen. En ik houd wel van een beetje spanning op z'n tijd...Ha ha

Als je goed kijkt zie je ze in de machine al zitten, de kleurvangdoekjes. Want ik ga de spanning natuurlijk niet erger maken dan nodig is.
(geen aandelen, wel goede ervaringen)
Ik gebruik een ruime hoeveelheid, dit keer deed ik er 10 van die doekjes in!

Ik werd wel licht nerveus toen ik het waswater diep donkerrood zag kleuren (dit is net vers spoelwater op de foto, en ook al lichtroze), het leek wel zwarte bessensap. En zie je die donkerpaarse vlek? Dat is zo'n kleurvangdoekje. Bibbers ontstonden in mijn buik. Zou het doekje, dat toch lekker dicht op de quilt gedrukt werd, weer terug afgeven op de quilt? Had ik er met 10 doekjes nog niet genoeg in gedaan? Wanneer begon die machine nou eens eindelijk te spoelen in plaats van ellenlang de quilt door die bessensap te blijven roeren?

Dus toen de machine klaar was, hup, meteen het deurtje opengegooid en de quilt eruit getrokken. De doekjes (geteld) verwijderd en hem nog even gecentrifugeerd, hij was, op het zijdewasprogramma gewassen, nog kleddernat, en ik wist toch al niet waar ik hem nou een beetje handig kon drogen, dus toch maar centrifugeren.

Na het centrifugeren de quilt meteen op doorlopers gecontroleerd en helemaal niets gevonden, pfoe, wat een opluchting.

Zo zien de doekjes eruit (ja, ze liggen nu wel in de vuilnisbak hoor), en de voorsten zijn nog bleek van de flits, ze waren allemaal zo donker als die achtersten die je daar ziet. Ik ben in ieder geval blij dat ik ze erbij heb gedaan!

Voor de statistieken: ik heb er een beetje vloeibaar wasmiddel bij gedaan (35 ml ofzo, niet eens en fijnwasmiddel voor delicate stoffen, ik dacht er niet aan...) en een schep oxi-poeder.

De quilt ligt nu 1x dubbel gevouwen op de bank te drogen, met een laag handdoeken eronder. Hij wordt regelmatig gekeerd en tevens druk bezocht door de katten, die het vochtige aan hun pootjes en buik niet erg schijnen te vinden :-)

Groetjes,


Merel

7 opmerkingen:

Francis Paul zei

ik heb vorige week ook voor het eerst die doekjes gebruikt. Wat een uitvinding! :-)

inge zei

ik kan ook niet meer zonder, en aan het kleur te zien hebben ze echt effect hé!

Annelies zei

Ik gebruik deze doekjes vaker en kan niet meer zonder. Ze werken echt heel goed.

Marleen zei

Wow wat een spaning en sensatie. Wat een tip die doekjes. Je kunt er bijnea een mooi paars quiltje van maken. Fijn dat het goed is gekomen.

groeten Marleen

Anoniem zei

Een zeer leerzame en positieve blog! Daar kunnen we wat mee. Bedankt Merel!!!! groetjes, Margriet.

Anoniem zei

Ha Merel,die ga ik ook gebruiken,heb altijd aan die doekjes getwijfeld maar dat hoeft nu niet meer!Mens wat een lef heb jij.....of blindelings vertrouwen!!hihi.
Groetjes Adri.

Anoniem zei

Bangelijk als je ziet hoeveel kleur zo'n catchers opvangen, hé!
'k Ben ook erg blij dat ze bestaan!