dinsdag 28 januari 2014

Over de markt

De ene markt is de andere niet, dat weet iedereen. Dus je moet wel een beetje zoeken naar welke markt voor jou leuk is...

Laat me je meenemen naar de (overdekte traditionele) markt in Semara Pura (aka Klungkung), ik waarschuw maar even: dit is een photo-heavy blogje(18 stuks), gezondheidsclaims betreffende eventueel veroorzaakte hartkloppingen (of erger) kunnen niet worden gehonoreerd. Er wordt vanuit gegaan dat je zelf aan je gezondheid denkt en doseert naar mate wat je zelf aan kan. Het is heus niet erg als je daardoor dit blogje in delen zult moeten lezen ;-)
(des te vaker kan je genieten, LOL)

Stel je bij het lezen voor hoe erg het voor mij moet zijn geweest dit voor jullie te moeten verslaan(LOL). Ik heb in ongeveer een uur deze hallen doorkruist.

Voor mensen die Bali al eens bezocht hebben zijn dit heel bekende kleuren en lappen. Dit zijn spullen die bij de (tempel-)ceremonies worden gebruikt. Zwart wit voor de tegenstellingen o.a. tussen goed en kwaad, innig verweven, net als in het echte leven. Rood voor de aardse dingen. Goudgeel wordt vaak gebruikt in plaats van het wit voor de zuivere dingen.

Het hele leven in de Hindoestaanse gemeenschap bestaat uit het geloof, men is er doorlopend mee bezig, overal waar je kijkt zie je uitingen ervan. Ondanks dat is het helemaal niet opdringerig ofzo. Het geeft een (ook letterlijk) heel kleurrijke indruk.


De prachtigste bandjes...


vaak met goud ingeweven.


En alles op deze markt is in hoge stapels opgetast.


Dit zijn sarongs, hele 'winkeltjes'(of marktkramen zeg maar) vol ermee. Ik vraag me wel af hoe ze ooit de onderste kunnen laten zien. Om maar niet te spreken van die lappen die onderop een van de middelste stapels zitten...


Overal waar je kijkt... Veel is gebundeld, want deze markt doet tevens dienst als groothandel voor winkeltjes elders op Bali. Met natuurlijk zeer regelmatig mandjes en schalen met offertjes erbij of erop.


Zo nu en dan hangt er een en ander uitgevouwen aan het plafond...
In de vitrine liggen intrigerend gevouwen hoofdbanden, die veel door de Balinese mannen worden gedragen.


Voor de afwisseling ook even een foto van een kraam waar mandjes in alle vormen maten en kleuren worden verkocht. (oh ja en de achterwand van een stellingkast, niet te ingewikkeld, gewoon een zeildoek met latjes ertegenaan gespannen :-)  )


Ook voor (synthetische) kant is het hier een luilekkerland. Dit wordt veel gebruikt voor de prachtige kanten 'Balinese jackets', wat een dracht is voor de Balinese dames als er een speciale ceremonie is.


En oh, die prachtige ikats. Ik zou ze allemaal wel willen meenemen, maar mijn Grote Liefde heeft me verboden om er ook maar aan te dénken om spulletjes van mij in zíjn koffer te stallen voor de terugreis. En twee van deze bundels zou mij al een te zware koffer geven!


Ooooohhh, nog zo'n stelling die ik wel in z'n geheel had willen opkopen ;-)


een van de weinige actiefoto's. Er wordt niet veel on-site genaaid. Als ik naaimachines zie dan zijn het wel heel vaak van deze onslijtbare antieke modellen.


Overigens wel altijd uitgevoerd met een elektrisch motortje. Het voetpedaal zetten ze gewoonweg op het oude aandrijfsysteem. En er wordt eigenlijk altijd met blote voeten gas gegeven ;-)


Ook hier moest ik mij weer enorm concentreren op een veel te zware koffer en de eeuwig durende toorn van mijn Grote Liefde. (alsmede een paar jaar op water en brood, hongerig maar gelukkig, hi hi)


Overal, echt overal waar je kijkt van deze verrukkelijke stapels. Hier streepjes en ruitjes met fijntjes ingeweven glimdraadjes.


Voor mij te bont, maar stiekem toch wel mooi!


Stellingen vol prachtige ikats, in groothandelshoeveelheden.

Je zult me niet geloven, maar ik heb me echt heel erg ingehouden met foto's maken. Zo veel meer winkeltjes, zoveel meer te zien (maar ook wel veel het zelfde, ikat's, en kantwerk. Niet zo heel veel batik, daar is vast een eigen traditionele markt voor)

Ik kocht slechts twee dingen, een ikat sarong waar ik nog een foto van moet maken, en deze lap:

... van polyester met de prachtigste geborduurde stukken erin. Vraag je je af wat dit nu voor een vreemde lap is? (en laat je niet afleiden door het houtwerk van onze tijdelijke voordeur dat door de stof heen schijnt) Ik laat je in een volgend blogje zien waar het voor bedoeld is....
De hand van mijn Grote Liefde en een knijper aan de buitenlamp zijn hier mijn fotohulpjes.

(Als je het aan kan volgt er binnenkort ook nog een blogje met uitgebreid fotoverslag van een bezoekje aan een Ikat-weverij. Bestel maar vast wat extra rustgevende tabletjes, LOL)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Merel, een paar extra pillen???Een hele doos!!!! Wauw,wauw en nog eens wauw die kleuren. Maak maar lekker veel foto's kunnen we met z'n allen lekker meegenieten. Tip, kun je daar geen extra koffer kopen?!hahaha. Gr. Adri.

Martine zei

Heerlijk verslag van heel mooie lappen heb je weer gemaakt. Moet en feest zijn om daar rond te lopen.

Anita V. zei

Leuk om zo mee te kijken, dankjewel!

Helma Crone zei

Ja genieten hé. Voor de echte bali batiks moet je in denpassar zijn.
In de buurt van de overdekte markt waar je vorig jaar was.Geniet nog maar even. Groet Helma

Anoniem zei

"maar mijn Grote Liefde heeft me verboden om er ook maar aan te dénken om spulletjes van mij in zíjn koffer te stallen voor de terugreis."

En heb je je daar aan gehouden?