donderdag 5 januari 2012

Over broccoli en amaryllis

Nu ik lekker de tijd heb in mijn vakantie, maak ik een paar hartige taarten.  Het is wat werk, en veel afwas, maar dan heb ik ook meteen een maaltijd voor een aantal dagen! In porties de vriezer in en ik heb de komende paar weken zo nu en dan een gemakkelijke en snelle maaltijd :-)
Bovenstaand is een broccoli/kip taart. En van de week maakte ik ook al een champignon/gorgonzola taart.

Recept:
Hartige taart deeg uit de diepvries (gebruikte ik voor de champignontaart), of een brooddeeg (ik gebruikte voor de broccolitaart een bruinbrooddeeg) voor de bodem.
Voor de saus: 3 eieren, 200 gram crème fraîche, 100 ml melk, 100 gr geraspte kaas.
Voor de vulling 1: 200 gram Broccoliroosjes (kort gekookt) en 150 gram gebakken kipfiletreepjes, één-twee eetlepels verse fijngesneden koriander en een halve theelepel zoete paprikapoeder.

Voor de vulling 2: 250 gram champignons, 75 gram gorgonzola, (en spekjes voor de liefhebber), en kruiden (ben ik vergeten, hij is wat flauw geworden, zonder spekjes)

Bodem 10 minuten in een voorverwarmde oven bakken met een blinde vulling 225 graden Celcius.
De vulling op de bodem verdelen en de saus eroverheen gieten/verdelen.
15 minuten bakken op 225 graden Celcius en dan de oven terugdraaien tot 175 graden Celcius en nog 20 minuten bakken. Jummie!

Oeps, had ik een doos met amaryllisbol gekocht en een paar dagen in de doos laten staan, want ik dacht dat ik hem zelf moest planten... Maar het arme ding was al in de aarde en was dus ook al begonnen met groeien. Nu is ie nog een beetje bleek en een beetje schuin gegroeid.

Hij staat nu netjes in de vensterbank, gauw wat bladgroen aan het aanmaken, zodat hij een mooie grote amaryllis kan worden, hoop ik! Misschien krijgt de bol wat inspiratie van de narcisjes waar hij naast staat... Na een goede douche en een paar uurtjes licht lijkt hij inderdaad al wat groener!

Groetjes,


Merel

7 opmerkingen:

Marina Fluit zei

Komt wel goed hoor met die Amaryllis, niet teveel water, dan maakt ie vooral blad aan. En het geel wordt vanzelf groen in het licht. Veel succes ermee!
(Heb bijna 25 jaar als bloemiste gewerkt en op een tuincentrum, heb honderden van die A. opgekweekt).
Groetjes van
Marina

Anja.M zei

Mmmmm...wat ziet die harige taart er heerlijk uit, jammer dat ik geen stukje kan proeven ;0(

Quilt groetjes Anja.

Annemieke zei

Hartige taarten zien er lekker uit! Hartige taart deeg uit de vriezer is iets anders dan bladerdeeg? Koop je het bij een bepaalde winkel? Ik heb het bij onze dorps spar nog nooit gezien...

Anoniem zei

Hoi Merel, allereerst natuurlijk nog de beste wensen voor 2012! En wat betreft die hartige taarten....mmmm, klinkt waanzinnig lekker! Alleen de koriander spreekt me wat minder aan (vind ik net zeepsop), maar daar zijn natuurlijk genoeg alternatieven voor!
Ik ben ook altijd iemand van koken in het groot en dan de rest in vriezen. Alleen niet voor Wim en mij om iets achter de hand te hebben, maar voor mijn ouders! Alletwee 85 jaar oud, dus moeders heeft niet meer altijd zin om te koken en dan staat er altijd wel wat in de vriezer voor een makkelijke maaltijd. En weet je, of je voor 2 of 4 personen kookt, het werk is bijna hetzelfde.
Groetjes en tot snel Fanny

Anoniem zei

Spekjes!!!

Birdblocks zei

@ annemieke: Hartige taartdeeg staat naast de bladerdeeg, is van Koopmans (geloof ik), maar je kan de taart natuurlijk ook met bladerdeeg maken :)

Anoniem zei

Ik ga deze taarten zeker maken, ziet er heerlijk uit!!!

Groetjes,

Carla.