woensdag 25 januari 2012

Over katten, quiltjes en 11 meter bies

Wat ik ook nog deed afgelopen weekend...
(En dan bedoel ik niet het HH, wat ik tussendoor óók nog deed)... is het maken van 6 quiltjes voor het dierenasiel in Almere.


ZES?! Ja 6, het ging lekker. Maar ik zal er eerlijk bij zeggen, dat het kleine quiltjes zijn, en dat een hoop werk al gedaan was. Ze zijn echt bedoeld als dekentjes voor de katten om op te liggen enzo, dus het hoeft niet 'mooi' en geloof me, mooi zijn ze ook niet geworden, LOL!

Wat heb ik namelijk gedaan? De proeflapjes die ik gebruik om een quiltpatroon op te oefenen, of een stof/tussenvulling/achterkant combinatie uit te proberen wat betreft garens en draadspanning. Volg je me nog? Het zijn dus knoeilapjes! Ook heb ik het proefstuk afgewerkt waar ik mijn eerste stapjes op de Longarm Quiltmachine op uitprobeerde.

Dus eigenlijk hoefde ik stiekem alleen nog de afwerkbies rondom die lapjes te zetten. Maar met twee stukken van 30x125 en vier lapjes tussen de 30x30 en 30x40 cm heb ik dan toch zo'n 11 meter bies zitten naaien. Daar was ik wel de hele avond zoet mee afgelopen zaterdag!

Had ik al gezegd dat ze niet mooi waren geworden? ha ha...


Maar dat maakt niks uit, want de katten zullen me dankbaar zijn, die hebben een lekker zacht plekje erbij om te liggen, goed wasbaar en niet te groot, precies een kattenmaatje :-)

De lange smalle quiltjes maakte ik van de Longarm oefenlap en zijn voor de vensterbank, en de kleintjes, die ik soms samenstelde uit 2 oefenblokken, daar kan precies één kat op :-)

Om het verwerken van resten nog verder door te voeren gebruikte ik een stuk van een bies dat ik overhad van de zigzag quilt. Ik heb meteen besloten om de reststukken bies apart te houden hiervoor. En nu ik toch bezig was met restjes: ook voor het garen heb ik restjes gebruikt. Ken je dat dat je nog een klein beetje op een spoeltje hebt zitten en dat je dat dan toch bewaard? Nou ik kan je zeggen, ik heb nu alle restjes garen opgemaakt, goed geoefend (LOL) met het vervangen van de spoel, en weer 9 lege spoeltjes erbij :-)


Hier zitten de katten uit kattenhuis 3 verlangend naar de deur te kijken, ze weten namelijk dat mijn Lief daarachter hun eten aan het voorbereiden is :-)

Maak je ook wel eens zo'n oefenlap?, denk dan eens aan het asiel (desnoods drop je hem bij mij, dan werk ik hem wel af). De katten zullen je dankbaar zijn! Je hoeft niet altijd een dier uit het asiel op te halen om toch te kunnen helpen. Kijk ook eens naar de inzamelingsacties die ze houden!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Merel, helemaal te gek wat je voor die katten doet,zal er aan denken als ik de volgende keer ook een oefenlap maak!

O ja en ik kom ook naar vijfhuizen op vrijdag, gezellig tot dan
groetjes Adri.

Miranda zei

Wat ben je lekker bezig geweest. Op deze manier is het aangename probere toch een nuttig dingetje geworden! Leuk... enne je laatste quilt-topje....wat een lieve stofjes Merel!

Anita A zei

Leuk idee om je "resten" zo nuttig te maken voor het asiel. Moesten meer mensen doen !! Jij blij dat je het kwijt bent, zij blij met al die kattendekentjes.

Anoniem zei

Die katten zitten allemaal naar de deur te kijken verlangend naar hun nieuwe kleedje wie het eerst komt heeft eerste keus. Niet zo bescheiden hoor ;)
gr. Jenny

Margeeth zei

Leuk idee, die quiltjes voor het asiel. Ben benieuwd hoe lang ze mee zullen gaan. Ik loop zelf als vrijwilliger in het asiel, dus weet hoeveel er doorheen gaat aan kleedjes en dekentjes en handdoeken, heb al vuilniszakken vol meegezeuld er naar toe, als mensen eenmaal weten dat je bij het asiel werkt dan krijg je van alles.

Dineke zei

Ik vind het sjieke kleedje hoor. Ik ben hier mijn oude handdoeken aan het verzamelen.

Yvonne aka sommeke zei

Wat lief van jou!