zaterdag 17 april 2010

Kleuren

Kleuren daar gaat het eigenlijk om hè voor ons, quilters. Het is de basis van ons werk. Het leukst, maar voor veel mensen vaak ook het moeilijkst. Wat past nou bij elkaar? hoe houd ik het levendig? En hoe voorkom ik dat ik steeds in dezelfde kleuren/combinaties blijf werken, terwijl ik ook best eens iets anders wil.

Daarom was er gisteren een workshop kleurenleer voor quilters. Heel veel informatie, verschillende soorten combinaties, en 'regels' (ugh, regels? bah) nou ja handvatten om een ontwerp mee aan te pakken. Eerst kregen de dames een hele hoop theorie met voorbeeldlapjes die ik volgens de 'regels' gemaakt heb. Uiteraard zijn veel quilts die in de winkel te zien zijn bewust of onbewust goede voorbeelden van een van de mogelijkheden van kleurcombinaties.

En daarna begon het leukste deel van de dag: graaien! LOL

Ik had mijn voorraad lapjes van 5x5 cm meegenomen. Die lapjes snijd ik van alle restjes van de projecten en alles waar nog maar een stukje van 5x5 cm uit kan. Die gaan in een grote doos en als ik zin heb in suf naaien zet ik er een aantal aan elkaar. Gewoon donker/licht om en om en dan 16-patch is het plan. Maar ik dwaal af.

Die lapjes had ik dus midden op tafel uitgestrooid en nu mochten ze zelf combinaties gaan maken van kleuren waar we het even tevoren over hadden gehad.



Ah, heerlijk kleurtjes!

Het leuke is dat je op deze manier ook eens met kleuren kan spelen die niet je favorieten zijn, normaal heb je die niet voor het grijpen, maar nu wel, dus kan je eens experimenteren en uit je gewone doen breken, met verrassende resultaten.

Helemaal niet toegekomen om jullie te vertellen dat ik woensdagavond een heerlijke relaxte mini-bee heb gehad met Marion, eindelijk weer eens. Ik heb helaas niks om te laten zien, ik heb voornamelijk met haar nieuwe kat geknuffeld :-) Nou ja dat is niet helemaal waar ik heb ook nog een hele stapel ruitjes gesneden voor het zeer traag verlopende project van de Antieke quilt. inderdaad ik ben nog steeds bezig met de eerste rand van de achtpuntige sterren. Geef ik het op? Dat nooit, elke keer als ik de lapjes tevoorschijn haal denk ik weer: "oh ja! heerlijk!" Maar helaas komt het er gewoon niet vaak genoeg van om de lapjes tevoorschijn te halen. Marion is al veel verder en dat inspireert dan ook weer om er mee door te gaan! Samenwerken is toch wel heel stimulerend hoor.

Dit weekend eerst weer een Formule 1 race kijken en daarna een hele dag quality-time/Quilting-time, jippie!

Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Marion zei

Ja, gezellig was het woensdagavond! Je hebt gewoon je eigen tempo met de antieke quilt, da's toch prima! Die kleurenworkshop klinkt goed en zo te zien waren de deelnemers wel in voor stofjes graaien. Leuk om te zien!