woensdag 14 april 2010

Voorjaarskleuren mysterie deel 2

Heeft iedereen z'n lapjes gesneden? we gaan beginnen met naaien. Waarschijnlijk hadden jullie het al geraden (de afmetingen van de lapjes geven wel een soort van hint), maar we gaan de stroken om de vierkanten heen naaien.

Eerst gaan we even setjes maken van welke stroken om welk vierkant komen. Je hebt 5 vierkanten per printje en de keuze uit 7 verschillende stroken voor eromheen. Dus er vallen steeds twee stroken af per printje. Snappen jullie het nog?
Maakt niet uit, ga maar gewoon leuke setjes maken van de stroken bij de vierkantjes, dan kom je er vanzelf achter wat ik bedoel.
Ik zelf heb ervoor gezorgd dat een combinatie slechts één keer voorkomt, maar dat hoéft niet.

Naai eerst de twee korte stroken aan overliggende kanten. Pers de naadtoeslag weg van het midden.


Naai vervolgens de twee lange stroken langs de overgebleven zijden en pers ook hier de naden weer naar de buitenkant.

Voor deze strooklengte vind ik het zelf wel prettig om de strook eerst juist te spelden. Ik zet een speld in het begin, ongeveer 3 cm vanaf de rafel, zodat het naaimachine voetje grip krijgt voordat ik de speld raak. Dan een speld aan het eind van de strook en vervolgens een in het midden.

Zo ziet het blokje er voorlopig uit, maar dat duurt niet lang. (de foto vervormt helaas mijn perfect mooi vierkante blokje. Ik moest toch maar eens een betere camera gaan vinden)

Ik naai nooit over spelden heen, mijn persoonlijke ervaring is dat het de stof toch een beetje vervormd. bovendien heb ik jaren geleden, terwijl ik op een workshop zat een vervelend akkefietje gehad met een speld die precies door de naaimachinenaald geraakt werd en toen verboog.
De speld boog onder een hoek van 90 graden door de stof heen en recht naar beneden mijn spoelhuis in, en er zat geen beweging meer in. Het heeft een hele machine-operatie gekost, inclusief een niet te herstellen gat in de stof, om de boel weer in het gareel te krijgen. (zonde van mijn cursustijd, vond ik). dus sinds dien trek ik de spelden er vlak voor het persvoetje uit.


De boel ligt hier klaar voor het persen, waarna ik de tweede set stroken eraan ga zetten.

Naai nu eerst maar eens al die stroken rond de vierkanten dan komen we over een paar dagen weer samen voor het volgende deel!


Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

Geen opmerkingen: