donderdag 27 januari 2011

De schietschijf :-)

Officieel heet het quiltje Wagon wheels, maar in mijn hoofd noem ik hem steeds maar schietschijf :-). Hij is natuurlijk al af, maar ik had nog een tip over het proces. Nu ik met de volgende dolly bezig ben, waarover ik lekker nog niks wil vertellen, kan ik mooi vertellen over de vorige :-)

Toen ik de cirkel af had moest hij worden geappliceerd op de achtergrond. Daarvoor eerst de naadjes naar achteren persen en kijk nou toch eens:

... wat een mazzel, hij past precies in de cirkel die op mijn strijkmat staat, dus ik kan de naadjes heel precies langs het lijntje vouwen. zo wordt de cirkel vanzelf heel mooi strak!

Mijn cirkel was eerst niet helemaal plat, en dat kwam doordat ik de naadjes niet allemaal helemaal precies had genaaid. Dat heb ik zo opgelost:

zie je het rechtsboven? Een stukje van de naadjes zijn dubbel genaaid, en nu wel op de juiste naadafstand! Als je de naadjes open strijkt, moet je  wel even het eerste naadje lostornen. Laat een stukje van de nieuwe naad gelijklopen met de oude naad om die draad af te hechten!
En oh, zelfs als je alleen kleine stukjes naadtoeslag ziet, zijn die jaren-dertig-stofjes om op te vreten, toch?

Nadat ik de cirkel op de sandwich heb geappliceerd (dus niet eerst op de top en dan pas sandwichen, maar appliceren na het sandwichen) , heb ik de cirkel een aantal keren geëchood (raar woord) met quiltlijnen (machinaal). Je ziet het eerste stiksel, dat is een lichte zig-zag, om de cirkel te appliceren en dan een paar ringen quiltwerk:

Als je nou niet steeds met begin en eind draadjes (die je dan weer goed moet vasthouden en zorgen dat je er niet overheen naait enzo) wilt zitten, knip dan de draad niet los. Ik schoof de naaimachine zo'n 12 cm vooruit en dan meteen weer verder quilten. Als ik later de draad tussen de twee cirkels doorknip, heb ik 2x een stukje van ongeveer 6 cm om weg te steken (eerst knopen en dan wegsteken in de vulling).


Als ik nadat een cirkel klaar is de quilt onder de naaimachine weghaal en de draad ga afhechten moet ik steeds de begindraadjes goed vasthouden enzo, oftewel: gedoe. Nu kan ik meteen doorquilten zonder me druk te maken over de losse eindjes, die knip il later wel los, en dan steek ik ze gelijk weg.

Vanavond weer verder met de volgende dolly, handappliceren, netjes en precies, maar ik heb ontdekt dat ik er heel rustig van word. Appliceren is zeg maar het nieuwe yoga ,LOL! (well, it works for me!)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Elly (creatieveling Elly) zei

wie had dat gedacht dat JIJ daar rustig van zou worden. Ik wou dat ik de volgende al had. Wel mij de stofjes laten uitzoeken en voor de rest mag ik een hele maand gaan wachten grrrrr
groetjes Elly

Johanna Zweden zei

Ha weer even alles bij gelezen, wat word dit leuk.
Ik zie dat poes bij jou ook alles mag !!!!
Vind dat poezen quilt enig
Leuk die workshop met Sarah, zie je dat ik alle leuke dingen misloop
O jij ook al besmet met het vingerhoed quilt! Lol
Fijn weekeinden groetjes Joke