vrijdag 12 april 2013

Over Perlé garen en andere vragen


Zo wazig lijkt het net een pot met snoepjes :-)
Soms wil mijn camera even helemaal niet scherpstellen... nou ja een foto later weer wel hoor, kijk maar :)


Oh, het zijn ook snoepjes, nou ja voor quilters dan, heerlijke kleurige bolletjes garen! Perlé 12.

Ik wilde even wat plaatjes maken voor bij dit blogje, want ik kreeg van de week een paar vragen waar ik toch even antwoord op wil geven.

Tsja, de eerste vraag is meteen al een moeilijke, heb ik alle perlé garens? Uhm, goh, nee, ik heb de Perlé garens van 1 merk, te weten Precensia en ik heb ze in dikte 12. Ik heb namelijk dikte 12 en 8 proefgedraaid en vond dat dikte 8 moeilijker verwerkt, maar als je ze naast elkaar ziet zie je nagenoeg geen verschil. Daarom heb ik voor de winkel gekozen voor de kast met perlé 12 garens. Dat zijn best een hoop kleuren, maar om dat nou 'alles' te noemen ;-)
Wat je in de pot ziet zijn een aantal bolletjes met variagated of van kleur verlopend garen, daar heb ik er dus ook een stel van :-)


Om dit garen te verwerken gebruik ik een scherpe borduurnaald. Het garen is veel te dik voor een quiltnaaldje! Ik heb de borduurnaalden van DMC in de winkel, die vind ik zelf het prettigst, ze zijn sterk en buigzaam zonder dat ze direct vervormen. Ik heb ook met andere naalden van een of ander obscuur merk gewerkt, maar die waren mij te stijf. Ook Sarah Fielke werkt het liefst met die DMC naalden. Er zitten een aantal maten in een boekje en ik gebruik ze gewoon allemaal op. Zelf quilt ik met perlé garen niet in de quiltring, maar Sarah doet dat wel. Handquilten met 'gewoon' quiltgaren en een kort naaldje doe ik overigens wel in de quiltring!

Perlé garen is gewoon katoenen garen, het is gemaakt voor borduren en dikker dan naai- of quiltgaren. Voor krimp en waseigenschappen hoef je niet bang te zijn. De garens van Precensia zijn gegarandeerd tegen doorlekken, in tegenstelling tot sommige kleuren van bijvoorbeeld DMC!

En dan nog de vragen over Veldhoven: Nee ik ga niet met de winkel naar Veldhoven, sorry, te ver, te lang (van huis en de katten weg) en te duur (standhuur, winkel moeten sluiten en hotel). De busreis die we vanuit de winkel organiseren doe ik 1x per jaar en ik heb ervoor gekozen om die bij de wedstrijdtentoonstelling te doen, en die is ergens in oktober! We gaan dus niet in mei 2013 met een bus naar Veldhoven, maar wel in oktober 2013! Details daarover volgen, maar als je dat fijn vind mag je alvast een email sturen dat je graag mee wilt, dan krijg je als eerste een bericht met de gegevens en inschrijfmogelijkheid!

By the way: Adri heb je je boek al ontvangen van de meiden? Ze waren lekker melig aan het doen bij het ophalen ;-)

Ik hoop dat ik alle vragen zo'n beetje beantwoord hebt, heb je ook een vraag: gewoon stellen, misschien is het voor iedereen wel leuk om te weten of er iets van te leren!

Nog een by the way: heb je wel eens een kat van 6 kilo zich zien verschuilen achter een slofje? Nee? Nou ik kan je vertellen dat dat er best grappig uit ziet ;-) Het is alleen niet zo effectief, ha ha. Rosie en ik vermaken ons uitstekend met een staartveer van een pauw. Niet zo'n mooie hoor met zo'n oog, maar een 'gewone'. Die hebben aan het eind een soort dwars stukje en voor Rosie ziet dat er uit alsof het een klein zwaluwtje is ofzo, onweerstaanbaar.
Voor mij is het ook lekker makkelijk want het is dus zo'n lekkere lange veer, ik zit op de bank, beetje in de laptop te tikken en houd de veer vast, daardoor wiebelt die een beetje en dat is zo leuk! Zo nu en dan draai ik er een beetje mee, zodat ze er steeds achteraan moet. Omdat hij zo lang is kan ik haar vanuit mijn luie bankplekje de hele kamer door laten hollen, of lekker hoog laten springen :-)
We oefenen voor Cirque du soleil... oh nee die doen geen dieren, LOL

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Zo weer even alles bij gelezen, hoop je in mei te zien,
Fijn weekeinden groetjes Joke

Anoniem zei

Ha die Merel,hihihihihi, ja ik heb het boek gekregen, sorry had het even kunnen melden,maar i.v.m. moeder in het ziekenhuis even geen tijd gehad.
Had gehoord van de dames dat ze melig waren geweest.Het punt is dat ik niet altijd vertel waar ik mee bezig ben en dan schrikken ze zich weer een hoedje als ik met iets nieuws/anders bezig ben!!( ik loop/quilt niet in het gareel!!) Moet die dames meer opvoeden merk ik hahaha.Maar het is een kei mooi boek en ben er erg blij mee nog bedankt voor de moeite he dat weet je.
Heel veel groetjes en geniet dit weekend maar lekker van het zonnnetje.Adri.