zaterdag 19 juni 2010

Klokhuis of hoe kleurinspiratie gewoon binnen komt wandelen, een tutorial

Een tijdje geleden, Marion weet het, want die was toevallig hier, kwam er iemand met zo'n mooie kleurcombinatie binnen wandelen, waar je meteen zelf verliefd op word. Ze zocht er nog wat lapjes bij.
Jongens wat word ik altijd blij als iemand een Work-in-Progress mee neemt. Allereerst is het gewoon heel leuk om te zien al die verschillende werkjes en voor mij ook weer heel inspirerend, zoals nu.

Dit keer kwam iemand met een combinatie zoals deze, MMM geeft een heerlijk zomers gevoel (en dat hebben we nodig):

Dit is althans de combinatie die ik er zelf van gemaakt heb. En tsja, als je dan zo'n setje stofjes hebt, dan wil je er ook iets mee doen hè. (je kan op Marion's blog zien dat die ook is gevallen voor deze combinatie, ik heb er rolletjes van 5 inch stroken van gemaakt)

Dus toen ik deze pakketjes met kartonnetjes aan het maken was...



...ben ik maar meteen begonnen:


Een lapje op het kartonnetje spelden en de buitenkanten enigszins in vorm knippen, lijmstift langs de bolle rand van het kartonnetje (als je héééél goed kijkt zie je een lichtblauwe streep) en de naadjes vastplakken. Mooi rond laten vallen langs het kartonnetje.

Deze vorm wordt in het Engels applecore genoemd, dus vandaar: klokhuisjes. De applecore (soms ook axe-head, wat bijlkop betekent) heb ik altijd al heel mooi gevonden, maar erg intimiderend, nu met het plaksysteem is het een eitje! Ik zat dit even tussen de klanten door te doen, en het gaat echt snel!


Dan de binnenbochten knippen. (alleen een naadje laten staan, niet inknippen!)


Aaah, binnen de kortste keren heb je een hele stapel:

Doordat de naadjes in de binnenbochten nog uitsteken kan je de netjes teruggevouwen buitenbochten hier mooi OP plakken, zo hoeven die naadjes dus niet ingeknipt.

Je kunt de randjes van de kartonnetjes voelen en door de hoekpuntjes weet je precies waar het malletje terecht moet komen.

Alleen nog maar geplakt:


Nu nog even de naadjes appliceren en klaar! Het is zo vlot gedaan met die plakstift,echt super!

Je kan met de 5 inch rollen (8 lapjes) een quiltje van 9x9 applecores maken, door de kartonnetjes te hergebruiken kan je met één pakje toe. ik ben van plan om de buitenkanten op een strook te appliceren om hem vierkant te maken, maar je kan hem natuurlijk ook met een golvende rand afwerken.

Zoals ze nu geplakt zijn (om-en-om) kan je met een kleur garen een hele lijn doen, kijk maar eens goed, de horizontale (golvende) lijn is steeds de bolle kant van een donker lapje (de bolle kant ligt op de holle kant, dus dat is de kleur garen die je wilt matchen). Van de verticale golvende lijnen zijn de bolle kanten steeds licht, dus daar kan je met een licht garen de hele rij doen.

Eén opmerking: ik ben er achter gekomen dat het handiger is op per rij te plakken en dan meteen te naaien, dan kan je er wat makkelijker bij. Dat appliceren ga ik trouwens lekker rustig thuis doen, daar heb ik mijn aandacht bij nodig.

Wordt vervolgd (zoals zo veel andere verhaaltjes over WIP's)...

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

inge zei

wat een leuke WIP! ik wil ooit ook eens iets doen met applecores

katrien zei

Heel leuk,heb dit altijd al een leuk patroon gevonden,maar ronde vormen is niet echt mijn ding.En die plakstift ben ik ook niet zo aan,of zou ik het toch eens wagen

Shirley zei

Ja, geweldig! Prachtige kleurencombo ook, ik ruik de zomer, of zou dat komen omdat de buurman gras aan het maaien is en het hier nu 28 graden is?

Marion B. zei

Wow, dit is leuk.