woensdag 16 juni 2010

Link

Vandaag kreeg ik bezoek van Lianne van deze website (klik). Ze maakt draagdoeken voor baby's en nog veel meer andere leuke dingetjes. Ga eens kijken, misschien wordt je geïnspireerd! Weer eens iets anders leuks om te maken met onze lapjes en garens. (Ze kwam namelijk een klosje Rainbows van Superior Threads halen, van dat mooie glanzende verloopgaren)


En ach, als je geen zin hebt om zelf zoiets te maken kan je het altijd nog door haar laten doen niet waar :-)

Zal ik dan ook maar een plaatje laten zien van die mooie garens? De Rainbows kast, met de van kleur verlopende garens. De kleur gaat steeds na 1 inch (ongeveer 2,5 cm) over op de volgende kleur.


en de bijbehorende kast met Nature colors, dit zijn dezelfde garens, maar dan effen, mooi om te combineren.


Het zijn high sheen garens van trilobal polyester. 40 wt. 500yard op een klos.

Doordat het polyester is en geen rayon zijn deze garens sterker dan rayon en kleurvast. Rayon is dat in de loop van de tijd niet meer. Dus de voordelen van rayon (glans) en de voordelen van polyester (sterkere kwaliteit en kleurvastheid) gecombineerd in één garen: trilobal polyester.

Het woord trilobal betekent zo veel als drielobbig, dit is, als je het garen onder de microscoop legt, te zien. Het wil zeggen dat de doorsnede van de draad waaruit het garen bestaat niet rond is (zoals gebruikelijk), maar een beetje de vorm heeft van een klaverblad. Dit is wat de glans veroorzaakt, dus het is eigenlijk gewoon een duur woord om aan te geven dat het een glans garen is, waarbij technici dan ook meteen snappen hoe die glans wordt verkregen.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

5 opmerkingen:

Sabine zei

mooi mooi mooi. Ik ben ook verzot op het verloopgaren. Ik geloof wel dat het bij mijn garens (ander merk) langer duurt voordat de nieuwe kleur begint inderdaad.

Birgit zei

Heel leuke, intense kleurtjes. Zo het garen ook geschikt zijn voor handquilten?

Birdblocks zei

@ Birgit: Je kunt het wel gebruiken met de hand, maar doordat je bij handquilten een soort rijgsteekje gebruikt zie je minder van het verlopen van de kleuren. Zeker als je een klein steekje gebruikt, als je extra grote steken gebruikt zie je het beter.

Voor het duidelijkste effect is het garen op de machine het mooist.

Lianne zei

Ha wat leuk, ik sta erop!

Ja, als we Birdblocks niet hadden (en ik niet toevallig aan de overkant werkte), dan zagen de Toplapjes er geheel anders uit.

Tot de volgende keer!

Shirley zei

geweldig garen, ik ben er helemaal weg van en het quilt ook zalig door, (topstitch naald 90 en spanning op 2) mits je natuurlijk in je spoel ook dun garen hebt.