vrijdag 11 juni 2010

Thank you for a lovely shop

Kijk dat is nu nog eens een leuke afsluiter. De Engelse dame die dit zei bij het verlaten van de winkel, maakte me helemaal vrolijk. Wat een simpel complimentje toch met je kan doen :-) En, nee ik ben niet aan het vissen, is niet nodig, op deze opmerking kan ik nog wel een tijdje teren! Thank you for a lovely compliment.

Gisteravond, ondanks een zeurende hoofdpijn en de twee half slapeloze nachten op dinsdag en woensdag (ik kan gewoon niet zo goed slapen met die benauwde hitte) toch nog een affo weten te produceren, waar ik heel trots op ben, maar ik laat jullie alleen dit zien:


De achterkant :-) Want het is de eerste dolly quilt van de serie en we hebben morgen de bijeenkomst hiervoor, dus het moet nog even een verrassing blijven!

Gisteravond vroeg thuis, eerst een hazeslaapje van 2 uur gedaan (ik had de wekker gezet) en toen de boel gesandwiched, gequilt en afgebiesd, nou wat wil je nog meer.


Hier kan je een beetje zien hoe ik hem gequilt heb, ik heb back-to-front gequilt door over willekeurige zigzag lijnen van de achterkantstof te quilten. Een hele fijne manier van 'over-all' quilten zonder dat je iets hoeft af te tekenen.

De bies heb ik helemaal machinaal aangezet met een methode die ik 'Als ie maar af is'-biezen noem (of in de ditch-biezen), want het gaat lekker snel, maar het is niet supernetjes. Eerst stik je de bies (dubbelgevouwen) aan de voorkant rondom aan, dan pers je de bies open (dus van de quilt af), dan pers je de bies naar achteren en speld dit met veel spelden rondom.
Vervolgens naai je de bies vast door op de voorkant van de quilt precies in de ditch oftewel in de naad. De bies moet daarvoor aan de achterkant iets breder vallen dan aan de voorkant, zodat het stiksel de achterkant wel de stof mee pakt.
In mijn geval is dat beetje extra wat aan de ruime kant, waardoor het stiksel zo'n 2 mm vanaf de rand van de bies zit. Maar als je minder extra neemt, heb je weer kans dat het stiksel ook wel eens buiten het randje van de stof valt... (keuzes, keuzes...). Voor een gebruiksquilt of een quilt waarvan niemand de achterkant te zien krijgt (LOL) een goede methode, maar ik kan me voorstellen dat je het ook wel eens wat netter wilt afwerken.

Ik kwam nog een Artis foto tegen die ik jullie niet wilde onthouden:

Zo kun je een beetje zien hoe groot een Oehoe eigenlijk is. De oehoe is de grootste uilensoort. Op de foto zit de uil zelfs nog een beetje in elkaar gedoken, het jochie (ik ken hem verder niet) was net zo hoog, toen de uil nog rechtop zat.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

6 opmerkingen:

katrien zei

HAha de jouwe is al af,ik kan dus al een beetje weten hoe het eruit ziet.Leuk hé.

Elly (creatieveling Elly) zei

Deze complimenten geven je dag een glans.
Ik heb er zin in morgen.
tot morgen
groetjes Elly

Irene zei

Gemeen! Ik wil m zien, de voorkant van de DQ! Zucht, nou ja, dan wacht ik wel op het pakje.
Leuk compliment, niet zo afgezaagd.

inge zei

zou toch wel even de voorkant willen zien ;-)

Yvonne aka sommeke zei

'k Vind 't ook gemeen om ons te plagen met alleen maar de achterkant! ;-)
Dat heb je bij die Engelse klant vast niet gedaan!

LOL met de "als-ie-maar-af-is" biezen methode!

Goe weekend!

Birgit zei

Die moet ik onthouden, zowel de "als-ie-maar-af-is" bies als het quilten volgens de achterkant.