dinsdag 26 november 2013

Over bar weinig

Afgelopen weekend heb ik toch bar weinig quilterigs gedaan zeg. (wat ik kan laten zien dan hè, het is alweer bijna tijd voor de volgende Cat- or Dollyquilt natuurlijk ;-) En deze ben ik weer eens met de hand aan het quilten)

De Catquilt van de afgelopen maand moest nog wat quiltsteekjes krijgen, nou ik ben een stúk verder (precies 1 vakje en een halve in de ditch) HA HA:

N.B. De foto vervormd de hoek enorm! hij is echt een stuk netter dan dit :-(

Toen dit klaar was was mijn onderdraad op, en omdat ik ook nog een (rood) tshirt moest vermaken ging er gauw rood garen op de machine.

Ik bleek de draadjes van de vorige ronde ook nog niet te hebben weggestoken, dus het meeste werk deed ik dit keer op de achterkant.


Ik heb weer een nieuw speeltje. Dit is een naaldenkokertje, maar dan de verbeterde versie!


je moet de naaldjes er met de punt naar beneden inzetten (daar zit een magneetje), en dan kan je de koker als een soort lippenstift omhoog en omlaag draaien (en de dop erop doen). De naaldjes komen dan in een waaier naar buiten als je hem opschoeft. heel handig, zo kan je meteen zien welke je moet hebben.

Ik heb voor het wegsteken van de draadjes graag deze naald:

Dan hoef je de (2) draadjes niet door het oog te prikken, maar je trekt ze er van bovenaf in tussen de V-vormige inkeping. Dat is makkelijk bij wat kortere draadjes, nu kan je eerst de naald in het werk steken:

(bij het wegsteken van de draadjes probeer ik de naald in het zelfde gaatje te steken als waar een draadje uit komt, zodat het knoopje er gemakkelijk doorgaat en er geen lusje ontstaat)

Dan 'klik' je de draadjes in de naald, dat kan één-voor-één, of beiden tegelijk.


en dan trek je deze draadjes een beetje ruimer:

Ik heb gemerkt dat als je de draadjes strak langs het naaldje laat en dan de naald doortrekt. Dat dan de draadje ook wel weer uit de naald 'klikken'. Dan komt er blijkbaar teveel spanning op het oog of zo. Maar als je de draad iets meer ruimte geeft dan gebeurt dat (bijna) niet.


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Shirley zei

Ja, handig kokertje van Clover, ik heb er ook eentje en ben er blij mee. Mooi quiltwerk, wat een klus!

Birdblocks zei

@Shirley, dit naaldenkokertje is niet van Clover hoor ;-) Maar wel gewoon bij Birdblocks te koop.
Groetjes, Merel