vrijdag 22 november 2013

The making of...

Omdat ik de 'making of...' van dit quiltje natuurlijk niet mocht laten zien voordat de challenge/wedstrijd was afgelopen, staan deze foto's nog altijd in de wacht...

Maar het leek me toch wel leuk om ze te laten zien, dus bij dezen: the making of 'Parasolletjes', een quiltje van 24,5x20 cm.

Ik had al meteen toen ikde lapjes zag een idee in mijn hoofd om met gelijkzijdige driehoekjes te werken.


Eerst stroken snijden waat ik vervolgens driehoekjes van sneed:

Daar is dit liniaaltje superhandig voor! De afgeknotte punt is een geweldig hulpmiddel. Niet alleen scheelt het heel veel stof (je hoeft je strook zo'n stukje minder breed te snijden!), maar ook tijdens het naaien helpt dat puntje eraf!

Eerst maar eens een layout maken:

mmm, nee dit vind ik niet zo geweldig. Beetje rommelig.


in zeshoekjes werken is wel heel leuk... Maar... we mogen slechts deze drie stoffen gebruiken, en zo heb ik nog een extra stof nodig voor de achtergrond!


Dus zeshoeken maken van de rode en paarse lapjes, met het geel als achtergrond! Ja, dat bevalt me!

Per horizontale baan heb ik de lapjes aan elkaar genaaid. De afgeknotte puntjes (die ik aan alle drie de punten wegsneed) maken dat je de lapjes heel mooi op elkaar kunt leggen, de hoek van het puntje valt gelijk met de zijde van het onder lapje), waardoor je heel netjes kan werken.

Dan de stroken aan elkaar ende half uitstekende puntjes eraf snijden. Randje eromheen en afwerken.
Ik heb hem met de hand met perlé 12 garen gequilt, steeds een boogje vanuit de hoekpuntjes, zodat het zeshoekje een beetje meer een parasol-uitstraling krijgt ;-)

tada:

Mijn zonnige parasolletjes!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

5 opmerkingen:

inge zei

het is een heel leuk quiltje geworden!

katrien zei

Super.

Anoniem zei

Mooi Merel krijg direct weer zin in de zomer!!Groetjes Adri.

Carla zei

Hartstikke leuk, lekker vrolijk!
Fijn weekend!

Carla

Marina Brito de Campos zei

Helemaal leuk!
Marina.