zaterdag 16 november 2013

Over tellen, tellen en nog eens tellen

Ik heb me toch zitten tellen zeg...
... maar eerst naaien, lekker blokjes naaien. Een rode effen aan een printje, steeds maar weer.

Dat gaat heel fijn met vlaggetjesnaaien (dus niet na elke lapje het losknippen van de draad, maar gewoon lekker doornaaien tot je een hele 'vlaggetjeslijn' hebt). Ik leg alvast een voorraadje lapjes netjes met de goede kanten precies op elkaar, dan hoef ik alleen maar de setjes netjes achter elkaar onder het naaimachinevoetje door te voeren.


En dan maar stapelen, en tellen, en pfoe, hoe houd ik die stapeltjes van 10 bij elkaar, want daar past geen speld meer door! Om en om stapeltjes van 10 maken dan maar.

Ik heb van Bonnie geleerd dat als je projecten met grote hoeveelheden maakt, dat het dan slim is om per 10 te bundelen, bundeltjes tellen is veel sneller dan elke keer alle lapjes afzonderlijk tellen!

En je bent nu eenmaal regelmatig benieuwd hoe ver je al bent! Tenminste ik wel ;-)
Dus na het tellen van al mijn setjes van 2 (twosies), heb ik ook al mijn setjes van 4 (foursies) geteld en die per 10 bij elkaar gestoken met een speld. Nou ik had al heel wat speldjes nodig, want ik kwam op precies 200 stroken! Daarnaast heb ik al 12 blokken af (niet op de foto).

En die stapel twosies heb ik aangevuld tot het er 100 waren.

200 foursies is 50 blokken
100 twosies is 12,5 blokken

Na wat gereken kwam ik erop uit dat dat me een quilt van 8x9 blokken gaat geven, met blokjes van 20x20cm is dat 160x180cm. Maar ik wil een echte bedquilt, dus die moet wel 220cm lang zijn! Nog 2 rijen blokken te gaan dus. Dat is 14 blokken, die gemaakt worden uit 112 twosies! Ik mag nog even door, LOL. Even de losse effen rode lapjes geteld en ik heb er net te weinig. Ik moet nog 32 blokjes erbij, dat gaat precies uit 2 stroken.

Poeh, poeh, wat een gereken en getel! Maar dat is nu gedaan. Nu hoef ik alleen nog maar de rode lapjes aan te vullen en vervolgens allemaal op te maken, en dan heb ik genoeg setjes voor alle blokken :-)
Dan  kan ik blokjes gaan samenstellen en .... rijen en grote lappen en... ik ben nog wel even zoet! Maar oh wat is het leuk werk.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Dineke zei

Vooral doooooorgaaaaaan. Moet ook aan het tellen binnenkort, heb bedacht dat ik een logcabin wil maken. Maar nog besluiten hoe groot, hoeveel blokken, hoeveel strookjes enz enz.

Anoniem zei

wat gaaf, ik zit ook te denken aan het opstarten van een verse quilt, en daarvoor moet ik ook eerst heel veel van dit soort blokken maken van 9-patches.