zaterdag 31 juli 2010

Bento box

Van de week kwam iemand vragen naar het patroon van bento box. Nu weet ik niet alles (gelukkig :-)  ), dus ik ging eens googelen. Eerst kwam ik er achter dat een bento box een soort Japans lunchtrommeltje is en verder zoeken (google: bento box quilt) levert een aantal plaatjes en blogs met tutorials voor een vrijere vorm van dit patroon.

Ik herkende het meteen, wij hebben er zelfs een pakket van gehad (de stof is uitverkocht, maar het pakket kan eventueel wel in alternatieve stoffen worden geleverd), Elly Schrijver heeft de quilt voor de winkel gemaakt:

Nooit geweten dat dit patroon onder deze naam bekend is. Ik had het gewoon saai half log cabin genoemd, want het bouwt op als een log cabin, maar aan slechts twee zijden. Het is een leuk effect en ook heel gemakkelijk te maken van jelly rolls.

Ik heb even een tutorial voor jullie geschetst op een papiertje van 10x15 cm:

Begin met twee vierkantjes (A) aan elkaar naaien, meet de lengte hiervan op en knip een strook (B). Naai deze eraan vast en knip van een nieuwe kleur nogmaals deze maat (B), naai die eraan, let op: aan de juiste kant! Meet de lengte (C) etc.... Wel even persen voor het meten!

Zorg ervoor dat de kleuren willekeurig terecht komen, óf zorg ervoor dat je blokken om en om donker licht worden opgebouwd. Als je dan de ene helft van de blokken met een licht middenblokje en de andere met een donker middenblokje maakt ,krijg je een heel mooi grafisch effect.


Toen ik opzoek was naar bovenstaande foto (het quiltje stamt uit 2006) kwam ik ook deze twee foto's tegen, twee heel verschillende quilts van dezelfde serie stofjes:




De bovenste lig al een tijd klaar voor wat handquiltwerk, ik wil in de effen blokken een bloem met twee blaadjes quilten, het quiltpatroon ligt ook al ontworpen klaar, nu nog even inplannen.

De tweede had ik afgekeurd, hij ligt in de UFO (UnFinished Object) kast onder het motto, misschien versnijd ik hem nog eens en gebruik hem voor iets anders. Nu ik hem na tijden weer eens op een foto zie, denk ik, hij valt eigenlijk best mee. OK hij is druk, maar dat zijn die stofjes nu eenmaal. Waarbij ik het wel leuk vind om te zien hoe de wilde stofjes in de eerste quilt getemd zijn en in de tweede vrij mogen tieren :-)

In het midden zijn twee opmerkelijke dingen te zien, de prints zijn toevallig gunstig tegen elkaar terechtgekomen en samengegroeid, kijk maar bij de rode stof met die paarse 'inktspat' en daar links naast, die groene swirls die precies contra draaien. Beide effecten zag ik pas toen ik de affe top bekeek, dat soort verrassingen vind ik nou leuk van deze vrije vorm van werken.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

3 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Interessant quiltpatroon, de Bento Box (ik denk aan hondenbrokken bij die naam ;-))
Goe weekend!

inge zei

ik heb dat pakket gekocht bij mijn eerste bezoek in 2007(?) en de quilt hangt te pronken in het kantoor van mijn zus! ondertussen heb ik ook nog een top liggen gemaakt van een jellyroll met hetzelfde patroon, het is zalig om maken en eigenlijk vlug gemaakt!

inge zei

oja, nog dank je wel voor je pakketje, het is goed aangekomen (was het vergeten te melden omdat ik met vakantie was toen het binnenkwam en de buurman er een paar dagen voor zorgde).