dinsdag 20 juli 2010

Wikkelrokjes en meer

In de zomer draag ik graag wikkelrokjes. Omdat je deze open kunt laten vallen voor een verkoelend briesje, maar ook omdat je daarmee gemakkelijk nog wat pondjes kwijt kan raken zonder dat je meteen nieuwe kleren nodig hebt ;-)

En met al die mooie stoffen om me heen is er keuze genoeg voor een paar leuke nieuwe kleedjes.
Oh, ja nog een reden dat ik wikkelrokjes draag: ze zijn zo makkelijk te maken. Nu zal een echte coupeuse wel achter haar oren krabben hoor als ze mijn methode ziet, maar ik vind het goed zo, en daar gaat het om:
Ik neem een lap van 175x90cm, rondom zomen en dan doe ik de hoekjes zoals je hierboven ziet.

En dan nog 4 figuurnaadjes (twee achter en twee voor) en klaar. De figuurnaadjes die pas ik letterijk af tijdens het passen, eerst de twee achterop, die naai ik en met een watervaste stift schrijf ik er op 'achter', dan leg ik de lap met de figuurnaadjes netjes op hun plek en dan pas ik de voorste twee naadjes af. Die liggen verder uit elkaar dan die twee achterop, bij mij.
Nu van de overgebleven strook (de lap waarmee ik start is eerst 175x110cm) nog twee striklinten maken en op de punten vast zetten.



Het ziet er evengoed vrij suf uit hè, zo'n 'zelfportret in spiegel' met de camera gewoon middenin beeld :-)

'K heb ook maar meteen een tweede gemaakt, hoewel ik hier nog linten aan moet zetten:


Verder heb ik nog wat naadjes genaaid aan het applecore lapje, maar daar kan je op een foto niets van zien, dus maar geen foto gemaakt.

Ook heb ik nog een achterkantje genaaid:

En ik laat niet slechts de achterkant zien om jullie te plagen, de voorkant ligt er schuin achter, maar tsja, dat is nog niet zo veel hè. Het ligt nu als sandwichje klaar om gequilt te worden. Maar het is kindertjesbedtijd, dus dat doe ik een volgende keer. Na het quilten komt er nog wat op, maar dat blijft nog even een verrassing.


Groetjes, 


Merel

3 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Heb je die tweede wikkelrok gepatcht? Of is de stof zo?
Leuk!!!

Guusje, zei

Wat ingenieus en slim om zo even twee geweldig makkelijke en prachtige rokken te maken.

katrien zei

Leuke wikkelrokken.